ABB ska ansluta Europas största tidvattenkraftverk till det engelska elnätet

Tidvattenkraftverket MeyGen i skotska Pentland Firth ska använda ABB:s teknik för att överföra förnybar energi till elnätet i land

2014-08-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått ett kontrakt av Atlantis Resources Limited på en nätanslutning för första fasen i tidvattenkraftprojektet MeyGen, i sundet Pentland Firth i Skottland.

MeyGen är ett av världens mest avancerade projekt inom marin energiteknikutveckling. Kraftverket kommer att generera förnybar el från en av Europas starkaste tidvattenströmmar i sundet som förbinder Atlanten och Nordsjön mellan Orkneyöarna och skotska fastlandet.

I den första pilotanläggningen på 6 megawatt (MW) i Storbritanniens första storskaliga tidvattenkraftprojekt kommer fyra undervattensturbiner att installeras i inre Pentland Firth strax norr om Caithness, med start för de första elleveranserna 2016.

ABB ska ansvara för omriktnings- och överföringssystemen på land som ska mata in den förnybara elen säkert och tillförlitligt i det lokala elnätet. ABB:s uppdrag omfattar konstruktion, tillverkning, leverans och driftsättning av omriktar-, ställverks- och transformatorlösningen inklusive bygg- och kabelarbeten. Huvudsakliga produkter i leveransen är transformatorer, mellanspänningsställverk och kraftomriktare.

”Vi är glada att få underlätta för detta innovativa projekt att utnyttja potentialen i marin energi”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Systems. ”Denna order bekräftar kundernas förtroende för ABB:s teknik och vår beprövade erfarenhet av att leverera säkra, tillförlitliga och effektiva nätanslutningar, vilka spelar en avgörande roll för att integrera förnybar energi som utgör en allt större del av energimixen.”

Studier vid bland annat University of Edinburgh och University of Oxford visar en enorm energipotential från tidvattenströmmarna i Pentland Firth, med havsströmmar uppskattade till 5 meter per sekund, bland de kraftigaste runt brittiska öarna.

”Att bygga upp samarbeten med ledande aktörer på energiområdet är avgörande för att nå en kommersiell skala på dessa tidvattenkraftprojekt och exploatera den stora potentialen av ännu outnyttjad tidvattenkraft runt om i världen. ABB har uppvisat en exceptionell expertis på området och vi har fullt förtroende för att de kommer att leverera resultat av högsta kvalitet. Vi ser fram emot att arbeta med teamet från ABB för att säkerställa framgång för MeyGen-projektet”, säger Tim Cornelius, vd för Atlantis Resources Ltd.

Den inledande fasen i MeyGen-projektet har potential att generera 86 MW, vilket täcker elbehovet hos cirka 42 000 hushåll, motsvarande nästan 40 procent av hushållen i Skotska högländerna.

Inom tio år väntas MeyGen ha installerat tidvattenturbiner i Pentland Firth på upp till 398 MW som ska förse UK National Grid med ren och förnybar el.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi