ABB ska driva det första hybrid-elektriska kryssningsfartyget för polarexpeditioner som byggs i Sydamerika

ABB har tagit hem en order från varvet Astilleros y Servicios Navales S.A. (ASENAV) i Chile för att leverera kraft- och framdrivningssystem till Antarctica21:s nybyggda kryssningsfartyg för polarexpeditioner

Projektet markerar en milstolpe som den första installationen av Azipod®-framdriftsteknik på ett hybridelektriskt fartyg byggt i Nord- och Sydamerika

Isgående Magellan Discoverer är byggt för att trafikera polarhaven och kommer att dra nytta av hög effektivitet, passagerarsäkerhet och komfort

Det chilienska varvet Astilleros y Servicios Navales S.A. (ASENAV) har valt ABB för leveransen av ett kraft- och framdrivningssystem till Antarctica21:s nybyggda boutique-expeditionsfartyg Magellan Discoverer. Fartyget, som ska levereras 2026, är det första hybridelektriska polarkryssningsfartyget med Azipod®-framdrivning som byggs i Nord- och Sydamerika. Fartyget har plats för upp till 96 passagerare och 67 besättningsmedlemmar och kommer att trafikera Antarktiska halvön, Sydgeorgien och Falklandsöarna (Islas Malvinas).

ASENAV är det största privata varvet i Chile och Antarctica21 är en global ledare inom turistverksamhet inriktad på "fly & cruise"-expeditioner till Antarktis. Båda företagen är viktiga aktörer inom expeditionssegmentet där teknisk innovation är nyckeln till att balansera kostnadseffektivitet med miljöansvar.

“Det här fartyget är resultatet av vår hängivenhet till att möta våra gästers stigande förväntningar,” säger Jaime Vásquez, VD för Antarctica21. “Magellan Discoverer är utrustad med den senaste tekniken och stärker vårt engagemang för hållbarhet samtidigt som den erbjuder hög komfort för våra resenärer. Med sin moderna elegans och sina avancerade tekniska funktioner stödjer den vår pågående strävan att erbjuda oöverträffade upplevelser i den spektakulära Antarktisregionen.”

“Tillverkningen av det första hybridelektriska kryssningsfartyget i Nord- och Sydamerika stärker vår position som ett mycket konkurrenskraftigt varv på global nivå,” säger Heinz Pearce, General Manager på ASENAV. “Samtidigt som vi främjar nya tekniska lösningar bygger vi ett fartyg som uppfyller de krav på kvalitet, komfort och hållbarhet som den globala turistnäringen för närvarande ställer. Med stöd av våra leverantörer, som ABB, höjer vi nu standarden inom skeppsbyggnad och leder utvecklingen av en bransch på väg mot en mer hållbar utveckling.”

Projektet visar på ABB:s konkurrensfördel som förstahandsvalet för elektrifiering av expeditionskryssningsfartyg. ABB:s leverans omfattar framdrivningssystemet Azipod® och ett hybridkraftverk med kraftdistributionssystemet Onboard DC Grid™, med batteribank från Corvus Energy. Fartygets energilagringssystem gör att motorerna kan stängas av för tyst drift i miljökänsliga områden. Flexibiliteten i ABB:s Onboard DC Grid™ gör det dessutom möjligt att integrera ett brett utbud av energikällor, till exempel bränsleceller, så att fartyget är redo att uppfylla hårdare utsläppskrav i framtiden.

“Vi ser fram emot vårt samarbete med ASENAV och Antartica21,” säger Juha Koskela, divisionschef, ABB Marine & Ports. “Varje ny referens för Azipod® propulsion och hybridkraftsystem är en seger för fartygseffektivitet och tar industrin framåt på resan mot minskade koldioxidutsläpp.”

Azipod®, den ledande framdrivningslösningen för kryssningsfartyg och isgående fartyg i över tre decennier, är ett växellöst styrbart propulsionssystem där den elektriska drivmotorn är placerad i en kapsel utanför fartygsskrovet. Azipod®-enheter kan rotera 360 grader, vilket ökar fartygets manöverbarhet, säkerhet och driftseffektivitet, samtidigt som bränsleförbrukningen minskar med upp till 20 procent jämfört med konventionella axellinjesystem.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 20 februari 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson