ABB slutför försäljningen av Full Service-verksamheten till Nordic Capital

Transaktionen framgångsrikt avslutad 30 december 2014

2015-01-05 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har framgångsrikt slutfört avyttringen av sin Full Service-verksamhet. Affären slutfördes den 30 december 2014 för en hemlig summa.

Försäljningen, som meddelades i augusti 2014, är i linje med ABB:s strategi att ständigt optimera sin portfölj. Under förra året avyttrade ABB sex verksamheter till följd av begränsade synergier, vilket inbringade mer än 1 miljard dollar kontant.

Det nya företaget lanserades som en oberoende leverantör av industriella underhållstjänster under namnet ”Quant” den 1 januari 2015.

ABB:s verksamhet Full Service växte fram som en sidoaffär till ABB:s livscykelservice och utvecklades till en framgångsrik egen affärsenhet. ABB kommer att fortsätta tillhandahålla livscykelservice till sina kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Om Nordic Capital:
Nordic Capitals fonder har investerat i stora och medelstora företag sedan 1989. Nordic Capital skapar förutsättningar för värdeökning i sina investeringar genom att vara en engagerad ägare och fokusera på strategisk utveckling och operationella förbättringar. För mer information om Nordic Capital, se www.nordiccapital.com.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef