ABB slutför försäljningen av Thomas & Betts HVAC-verksamhet till Nortek

Avyttring i linje med ABB:s ständiga optimering av sin portfölj

2014-05-01 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har slutfört försäljningen av HVAC-verksamheten i Thomas & Betts till Nortek (Nasdaq: NTK) (HVAC = Heating, Ventialation and Air Conditioning.) Affären, som tillkännagavs 21 mars, slutfördes igår i en kontant affär om 260 miljoner dollar.

Förvärvet av Thomas & Betts 2012 har bidragit till ABB:s strategi att öka täckningen för divisionen Low Voltage Products inom geografiska marknader, industrisektorer och produkter. Genom att kombinera ABB:s styr- och övervaknings- samt mätutrustningar för lågspänning med Thomas & Betts elkomponenter har ABB skapat ett bredare lågspänningserbjudande med betydande marknadsaccess.

HVAC-verksamheten har avyttrats till följd av begränsade synergier med ABB:s kärnportfölj. ABB kommer att fortsätta tillhandahålla sina högeffektiva motorer och branschledande drivsystem samt lågspänningsprodukter till HVAC-industrin.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Om Nortek:

Nortek är ett globalt, diversifierat företag, vars många marknadsledande varumärken tillhandahåller ett brett kunnande och en stor mängd innovativa, teknikdrivna produkter och lösningar för hemmet och arbetsplatsen. Företagets breda utbud inkluderar audio/videosystem och säkerhetslösningar, monteringslösningar för bildskärmar, ventilationsprodukter såsom köks- och badrumsfläktar, produkter för värme och kyla samt luftbehandlingssystem.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi