ABB snabbladdar fler utsläppsfria Volvobussar i Luxemburg

2016-06-09 – ABB:s snabbladdningsteknik laddar Volvos elhybridbussar på några minuter längs busslinjen och vid ändhållplatsen när staden Luxemburg ökar sina investeringar i hållbar kollektivtrafik.

ABB har fått ytterligare en order på snabbladdare till fem nya Volvo elhybridbussar för Luxemburg stad. Beställningen följer på en order tillsammans med Volvo Bussar förra året för samma kollektivtrafiksystem. Alla bussar och laddstationer, varav en ska placeras vid centralstationen, ska vara levererade under 2016.

”Beslutet att ta i drift Luxemburgs första elhybridbussar i slutet av 2016 är helt i linje med våra löpande ansträngningar att skapa en hållbar stad. Samhället kommer att dra omedelbar nytta av det här projektet genom renare luft, minskade bullernivåer och bekvämare stadsresor. Den här ambitiösa pionjärsatsningen innebär en startpunkt i vårt arbete att uppnå utsläppsfria stadsbussar i Luxemburg inom en nära framtid,” säger Sam Tanson, First Deputy Mayor med ansvar för ekonomi och mobilitet i Luxemburg stad.

Runt 160 000 personer pendlar till och från Luxemburg stad varje dag. Regeringen investerar i hållbar kollektivtrafik för att minska miljöpåverkan och biltrafiken. Stadens mål är att minska koldioxidutsläppen med minst 20 procent till 2020.

Detta är ABB:s andra order tillsammans med Volvo Bussar under 2016. I februari offentliggjorde ABB en order på snabbladdare till 11 Volvo elhybridbussar till staden Namur i Belgien.

”Investeringar i utsläppsfria trafiksystem för att minska trafiken och förbättra stadsluften ökar alltmer”, säger Pekka Tiitinen, global chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”Som en del av vår strategi Next Level fortsätter vi att utveckla vår teknik för e-mobilitet i nära samarbete med företag som Volvo Bussar för att säkerställa lösningar som uppfyller kraven som dessa städer och deras allmänna transportsystem ställer.

Om ABB:s snabbladdare för bussar

• Enkla att integrera i befintliga busslinjer (en omvänd pantograf möjliggör ett interface på busstaket, med både låg vikt och kostnad)
  • Modulär design erbjuder laddningskapacitet på 150, 300 eller 450 kW
  • ABB:s beprövade anslutningsteknik bidrar till maximal tillgänglighet, hög drifttid och snabba servicetider
  • ABB:s snabbladdare är konstruerade enligt den internationella standarden för snabbladdare av elbilar, IEC 61851-23, vilket garanterar fullgoda säkerhetssystem och uppfyllande av alla regelverk. Systemarkitekturen och systemfunktionen kommer att vara gemensamt för en bred fordonsindustri i framtiden.

Om Volvo 7900 elhybridbuss

• Kan drivas med el under upp till 70 procent av servicetiden
  • Tysta och utsläppsfria resor när bussen går på el
  • 60 procent lägre energianvändning* än motsvarande dieselbuss
  • 75–90 procent lägre koldioxidutsläpp* än motsvarande dieselbuss, beroende på bränsle
  • Utrustad med elmotor, batterier och en liten dieselmotor
  • Batterierna laddas på 4–6 minuter vid ändhållplatserna

* Beräknat på en 10 kilometer lång stadsbusslinje och jämfört med en dieselbuss Euro 6.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation and Motion
Maria Jobin