ABB sponsrar ny professur inom krafthalvledare vid universitet i Schweiz

Bidrag till intensifierad satsning inom elenergi vid det världsberömda universitetet ETH Zurich betonar ABB:s åtagande att främja energieffektivitet och förnybar energi.

2014-06-06 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, donerar 5 miljoner CHF till ETH Zurich Foundation (Swiss Federal Institute of Technology) för att stödja utvecklingen av högeffektiva krafthalvledare som ska bidra till effektivare kraftomvandlingssystem och energiöverföring över långa avstånd såväl som industriella lösningar.

Det ekonomiska bidraget från ABB Schweiz går till en fjärde professur inom elenergi vid det schweiziska universitetet och ska delas ut över 10 år. Professuren syftar både till att öka forskningen och undervisningen i ämnet och stödja industrin i dess arbete.

Krafthalvledare blir ett allt viktigare forskningsområde. Kraftelektronik används för att bilda elektrisk ström enligt specifika krav för att exempelvis styra elmotorers varvtal, skapa mjuk acceleration och inbromsning hos tåg, integrera förnybara energikällor i elnätet och snabbladda elbilsbatterier på 15 minuter.

”Vi är hedrade över att få bidra till denna nya professur vid ETH Zurich och är övertygade om att den kommer att bidra till utvecklingen av framtidens elnät”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Vi måste frigöra ekonomisk tillväxt från energianvändning och ABB:s stöd till denna satsning understryker vårt åtagande inom kraft och produktivitet för att skapa en bättre värld.”

ABB investerar 1,5 miljarder dollar varje år i forskning och utveckling och samarbetar med universitet över hela världen i sitt åtagande att hjälpa kunder att minska energianvändningen och öka effektiviteten för att bevara jordens resurser. Med en historia av nästan 160 år och 21 Nobelpristagare är det ansedda ETH Zurich en idealisk samarbetspartner till ABB för att stärka detta arbete.

ETH rankas stadigt som ett av världens främsta tekniska universitet. Med denna donation stärker ABB universitetets satsning på elenergiteknik och ledande ställning inom elenergiforskning.

”Den här nyligen inrättade professuren kommer att öka utbildningsmöjligheterna för våra studenter och bidra till forskning och utveckling av ny teknik och nya material på ett område av mycket stor vikt för schweizisk energipolitik”, säger Ralph Eichler, rektor för ETH. ”Ett viktigt forskningsfokus för den nya professuren handlar om utveckling av nya krafthalvledare för framtidens högspänningsnät.”

ABB är redan aktivt inom området. Företaget invigde nyligen ett forskningslaboratorium utanför Baden i Schweiz som arbetar med krafthalvledarteknik och ytterligare satsningar är under utveckling vid enheten ABB Semiconductors i näraliggande Lenzburg.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ETH Zurich grundades 1855. Det är ett ledande universitet inom teknik och teknikforskning med världsrykte för sin förstklassiga undervisning, banbrytande grundforskning och förmåga att omsätta ny kunskap i tillämpade lösningar för industrin. Runt 18 000 studenter från mer än 110 länder studerar här inklusive 3 900 doktorander.

ETH Zurich Foundation fungerar som en bro mellan företag, privata donatorer, stiftelser och ETH för att hjälpa universitetet att nå sina strategiska mål.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi