ABB stärker kraftinfrastrukturen i New Jersey

Order på gasisolerat ställverk för 30 miljoner dollar bidrar till uppgradering av delstatens kraftöverföringsnät

2014-09-12 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har vunnit en order värd drygt 30 miljoner dollar på leverans av gasisolerade ställverk (GIS) till kraftstationer som ska stärka tillförlitligheten i kraftöverföringsnätet i den amerikanska delstaten New Jersey. Beställare är kraftbolaget Public Service Electric & Gas (PSE&G).

ABB:s uppdrag inkluderar konstruktion, leverans och driftsättning av 550 kV GIS-ställerk av typen ELK-3, en kompakt, moduluppbyggd lösning som erbjuder förbättrad tillförlitlighet och säkerhet.

PSE&G investerar 4 miljarder dollar under 2014-2016 för att uppgradera New Jerseys kraftinfrastruktur och tillgodose det ökade elbehovet som per capita har dubblats sedan 1970-talet. Uppgradering av elnätet är nödvändigt i den befolkningstäta delstaten som satsar på att stärka infrastrukturen för sin växande högteknologiska ekonomi.

”ABB har levererat GIS till flera av PSE&G:s projekt och vi är glada att få samarbeta med dem igen”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Vår kompakta GIS-teknik kommer att stärka kraftöverföringsnätet och underlätta tillförlitliga elleveranser till hushåll och näringsliv i regionen.”

I kraftsystem används ställverk för att övervaka, skydda och isolera elektrisk utrustning och därmed göra kraftförsörjningen tillförlitligare. GIS-teknik innebär att nyckelkomponenter inklusive brytare, kontaktorer och ledare skyddas med hjälp av isolergas. GIS är kompakta, tillförlitliga och robusta, vilket gör dem idealiska i tätbebyggda områden och på andra platser med begränsat utrymme eller i miljöer med tufft klimat.

ABB utvecklade högspänd GIS-teknik i mitten av 1960-talet och fortsätter att leda teknikutvecklingen på området. Företaget erbjuder ett komplett GIS-sortiment för nivåer från 72,5 kV till 1 200 kV och har, som marknadsledare på högspänd GIS-teknik, en globalt installerad bas på mer än 23 000 ställverksfack.

PSE&G är New Jerseys äldsta och största offentligt ägda energiföretag som betjänar nästan tre fjärdedelar av delstatens befolkning tvärs över en 4 200 kvadratkilometer stor diagonal korridor. Som ett av de största kombinerade el- och gasföretagen i USA levererar PSE&G gas till 1,8 miljoner kunder och el till 2,2 miljoner kunder i mer än 300 städer, förstäder och glesbygdssamhällen, inklusive New Jerseys sex största städer. PSE&G har stadigt rankats som ett av de mest pålitliga elföretagen i USA.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier samt inom transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi