ABB stärker kraftnät vid världens största flygplats

2016-01-27 – Systemuppgradering ska stärka det växande kraftnätet vid Dubais internationella flygplats

ABB ska uppgradera sitt styrsystem SCADA (supervisory control and data acquisition) för kraftnätet vid Dubais internationella flygplats, världens största flygplats mätt i antal passagerare. Det uppgraderade systemet omfattar nya centraldatorer samt den senaste versionen av ABB:s nätövervakningssystem, Network Manager. Detta ska anslutas till befintlig utrustning (fjärrterminalenheter, styrenheter för ställverk och distributionspaneler) för att öka tillförlitligheten och effektiviteten i kraftnätet och stödja de storskaliga utbyggnadsplanerna för flygplatsen.

ABB levererade det första SCADA-systemet till flygplatsen i Dubai 2004 och systemet har vuxit femfaldigt sedan dess. Utöver ökad kapacitet och mer avancerade funktioner, inkluderas larm i realtid och bättre händelsehantering.

ABB:s SCADA-lösning tillhandahåller ett automationssystem gemensamt för all eldistribution och hanterar idag runt 100 000 signaler från källor distribuerade över hela kraftnätet.

Som en del av det befintliga systemet finns sensorer för kontinuerlig övervakning och för att skicka detaljerad driftdata i realtid. Detta för att förse driftcentralen med information och beslutsunderlag för att optimera systemdriften.

”Den här uppgraderingen, baserad på kraftfulla och automatiserade lösningar för eldistributionssystem kommer möjliggöra högre tillförlitlig och effektivare elförsörjning till världens största internationella flygplats samt optimera användningen av resurser och minimera störningar för passagerarna”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Nätautomation och avancerade programvarulösningar för att leverera ökat kundvärde är centrala i vår strategi Next Level och stödjer vår satsning inom Internet of Things, Service och People (IoTSP).”

Dubai International är världens största flygplats mätt i utrikespassagerare, med förbindelser till fler än 260 destinationer. Det är också världens tredje största knutpunkt när det gäller internationell flygfrakt. Under 2014 betjänade flygplatsen mer än 70 miljoner passagerare och hanterade 2,4 miljoner ton frakt.

Ett SCADA-system möjliggör fjärrstyrd övervakning och styrning av komplexa system och kan kombineras med system för att samla in data om fältutrustningens status. Dessa datorbaserade system hjälper till att övervaka och styra processer i industriella system, infrastruktur och andra anläggningar och används i stor omfattning i applikationer inom kraftöverföring och distribution.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Media Relations:
Reiner Schoenrock