ABB stärker kraftnätet i Etiopien

Transformatorstationer ska stärka nättillförlitligheten och förbättra effektiviteten i kraftsystemet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 26 miljoner dollar av EEPCO (Ethiopian Electric Power Corporation), det statliga energibolaget i Etiopien, avseende utbyggnad och uppgradering av fyra befintliga transformatorstationer i landets centrala region. Beställningarna bokades i tredje kvartalet.

Etiopien är en av världens äldsta civilisationer. Med en befolkning på runt 82 miljoner är landet näst invånartätast i hela Afrika söder om Sahara. Under senare år har Etiopien varit en av Afrikas mest snabbväxande ekonomier som har gjort betydande framsteg vad gäller levnadsstandard och minskad fattigdom.

Den etiopiska regeringen har lanserat en ny femårsplan (2010-2015) kallad Growth and Transformation Plan med syfte att främja hållbar utveckling. Som en del av planen strävar landet efter att öka sin kraftgenereringskapacitet från cirka 2 000 MW till 8 000 MW och ge 75 procent av landets invånare tillgång till elektricitet till 2015, vilket innebär nästan en fördubbling från 2010. Vattenkraft är i sammanhanget ett prioriterat område eftersom landet endast använder 5 procent av sina stora vattenkraftstillgångar vilka uppskattas till 45 000 MW, Afrikas näst största.

”Tillgång till elektricitet är en nyckelfaktor för ekonomisk och social utveckling. Att bygga ut och uppgradera dessa transformatorstationer kommer att förbättra överföringskapaciteten och effektiviteten så att välbehövd elektricitet når konsumenterna”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Den använda tekniken kommer också att stärka nättillförlitligheten och kraftkvaliteten samt underlätta sammankoppling av elnäten i Etiopien och grannländerna.”

Projektet, som finansieras av African Development Fund, är en del av EEPCO:s satsning för att förbättra kraftöverföringssystemet i landet. Det ska bidra till att minska överföringsförlusterna och ge fler konsumenter över hela landet tillgång till el. De luftisolerade transformatorstationerna, tre på 400/230 kV och en på 230/132/15 kV, är belägna i Addis Abebas storstadsområde.

ABB ska ansvara för konstruktion, tillverkning, leverans, uppförande och driftsättning av stationerna, inklusive bygg- och anläggningsarbeten. Några av huvudprodukterna som ingår är högspänningsprodukter, ställverk och krafttransformatorer. ABB ska också bygga ut de befintliga systemen för stationsautomation, telekommunikation samt styrning och övervakning. Projektet beräknas vara klart 2013.

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade ställverk samt hybrida ställverk, med spänningsnivåer på upp till 1 100 kV. Dessa transformatorstationer underlättar effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elektricitet med minimal miljöpåverkan i energiföretag, industrier och kommersiella företag såväl som inom järnväg, urbana transportsystem och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi