ABB stärker portföljen för smarta hem med förvärvet av Eve Systems

• ABB blir ledande inom Matter and Thread, den nya standarden och trådlösa protokollet för uppkoppling av smarta hem, som stöds av av alla större teknikaktörer
  • Förvärvet av Eve Systems tillgodoser en allt större efterfrågan på säker, smart och hållbar renovering och anpassning av byggnader, drivet av energipriser och klimatnytta
  • Det kombinerade teknikerbjudandet gör hanteringen av energi, säkerhet och komfort i befintliga hem enklare och mer lättillgängligt

ABB tillkännagav idag förvärvet av Eve Systems GmbH, ett ledande företag i München för produkter inom smarta hem med verksamhet i Europa och USA. Förvärvet gör ABB till ledande inom produkter för smarta hem som bygger på Matter and Thread, den nya interoperativa standarden och trådlösa teknologin för anslutning. Det kombinerade erbjudandet kommer att påskynda ABB:s leverans av säkra, smarta och energieffektiva hem och byggnader genom Eves utökade kompletterande sortiment av konsumentinriktade produkter som är skräddarsydda för efteranpassningsmarknaden. Finansiella detaljer kring transaktionen har inte redovisats.

Förvärvet görs då efterfrågan på teknik för smarta hem ökar till följd av konsumenternas ökade intresse för energieffektivitet och myndigheter som vill ge incitament till efteranpassning av befintliga fastigheter, eftersom byggnader står för närmare 40 procent av de globala koldioxidutsläppen1.

Eve Systems bildades 1999 och har utvecklat ett ledande rykte för användarupplevelsen och kvaliten på sina produkter för smarta hem, vilket inkluderar ett omfattande sortiment för hemautomation, energihantering, säkerhet och enheter för övervakning av hushållsapparater. Med 50 medarbetare är Eve en pionjär med den nya anslutningsstandarden Matter som möjliggör för produkter i smarta hem att vara helt kompatibla, oavsett tillverkare och användarens operativsystem, via den trådlösa tekniken Thread. Mer än hälften av Eves konsumentprodukt hjälper hushåll med olika aspekter av energihantering för att möta konsumenternas växande efterfråga på produkter som främjar energieffektivitet.

Mike Mustapha, chef för ABB Electrifications division Smart Buildings, säger: ”Vårt fokus är att vara den bästa och mest omfattande leverantören av smart teknik och innovation för våra globala kunder. Matter and Thread, där Eve är ledande, är en banbrytande utveckling för införandet av teknik för smarta hem. Tekniken innebär att olika enheter och tjänster kan integreras felfritt, intuitivt och säkert, vilket gör det möjligt för människor att hantera energi och sin omgivning på ett smidigt och säkert sätt. Det är en spännande tillväxtfas för branschen och i och med förvärvet förs vårt engagemang för smarta byggnader vidare direkt till konsument.”

Eves vd Jerome Gackel säger: ”Genom att bygga vidare på vårt arv, innovationstakt och varumärke kombinerar vi nu vår passion, flexibilitet och erfarenhet med ABB:s internationella räckvidd, varumärke och expertis för att fortsätta växa Eve som en global ledare. Resan att göra byggnaderna ännu smartare har just börjat och jag är så entusiastisk över att få se potentialen förverkligas till fullo.”

Eves grundare Markus Fest säger: ”Våra team på Eve Systems har arbetat hårt för positionen som innovatörer inom teknik för smarta hem genom att lösa viktiga utmaningar med fördelen att vara den första aktören på marknaden. Vi har samarbetat nära teknikbranschen för att utveckla och utnyttja Matter and Threads-teknik och protokoll. Förvärvet är en bekräftelse på det vi har uppnått hittills.”

ABB:s förvärv är ett viktigt steg in på den snabbväxande marknaden för smarta hem när efterfrågan ökar för att modernisera byggnader och att tillgodose behoven av mer komfort, bekvämlighet och ökad energieffektivitet. Förvärvet träder i kraft med omedelbar verkan och Eve Systems blir ett parallellt varumärke som drivs fristående i portföljen Building and Home Automation Solutions inom ABB Electrifications division Smart Buildings.

1. https://architecture2030.org/why-the-building-sector/

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 12 junij 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com