ABB stärker sin ledande ställning inom lågspänningsmotorer enligt rapport från IHS

Lagkrav på högre motoreffektivitet driver marknadstillväxt

2013-07-22 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, stärker sin marknadsledande ställning inom lågspänningsmotorer med fortsatt snabbare tillväxt än marknaden, enligt informations- och analysföretaget IHS senaste rapport ”The World Market for Low Voltage Motors 2013 Edition”.

IHS räknar med att marknaden för lågspänningsmotorer kommer att växa till mer än 23 miljarder dollar 2017 till följd av ökade lagkrav på effektivare motorer. Under 2012 uppgick marknaden till 14,6 miljarder dollar, med mer än 48 miljoner levererade enheter, och ABB:s marknadsandel ökade med
1 procentenhet till 14 procent enligt IHS.

Sedan förvärvet av Baldor 2011, då ABB blev marknadsledare, har ABB stärkt sin marknadsställning och kontinuerligt investerat i utvecklingen av högeffektiva motorer och förbättrad kundservice. Under de senaste två åren har ABB ökat sin försäljning av lågspänningsmotorer med mer än 26 procent.

”Förbättringen av vår marknadsposition speglar den framgångsrika integreringen av Baldor i vårt totalerbjudande”, säger Ulrich Spiesshofer, chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”Vi realiserar nu de synergier som vi skapade genom detta förvärv”.

Nyligen introducerade ABB så kallade synkrona reluktansmotorer som uppfyller IE4-nivåer vad gäller effektivitet utan att använda permanentmagneter. Jämfört med en IE2-motor minskar energiförlusterna med upp till 40 procent.

”ABB har ett starkt erbjudande och jag är glad att se att så många kunder uppskattar det. Dessa senaste resultat från IHS motiverar oss till ytterligare ansträngningar för att sänka ägandekostnaden genom kundservice och innovation”, säger Robert Larsson, chef för ABB:s affärsenhet Motors and Generators.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Till redaktionen:
Utgåvan av IHS rapport 2013 “The World Market for Low Voltage Motors” bygger på rapporterad data för 2012 och studerar inverkan från reglerad effektivitetsomvandling på den globala marknaden för lågspänningsmotorer nedbrutet på tre huvudsakliga regioner.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi