ABB stationer för elkraftförsörjning stärker järnvägsinfrastrukturen i Schweiz

Order värda 30 miljoner dollar på stationer för elkraftförsörjning till schweiziska Alperna ska stärka elförsörjningen och öka kapaciteten i ett av världens mest tillförlitliga järnvägssystem.

2015-04-20 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 30 miljoner dollar på utrustning för att stärka elförsörjningen och öka kapaciteten i ett av världens mest heltäckande och tillförlitliga järnvägsnät. Beställare är Swiss Federal Railways (SBB), den statliga järnvägsoperatören i Schweiz, samt privata Matterhorn Gotthard Railway. Beställningarna bokades i första kvartalet 2015.

Tre nya stationer för elkraftsförsörjning från ABB ska hjälpa SBB och Matterhorn Gotthard Railway att öka kapaciteten och möta växande passagerarvolymer i sydvästra och centrala Schweiz. Projekten ska vara slutförda 2018.

Schweiz har ett av världens mest heltäckande och effektiva järnvägsnät som också är väl integrerat med andra allmänna transportmedel. Järnvägsnätets funktioner är hjärtat i ett bredare publikt transportsystem. Mer än 97 procent av anslutningarna är punktliga, vilket underbygger Schweiz anseende som ett pålitligt land för pendelresor såväl som turistresor.

”Dessa stationer kommer att stärka det schweiziska järnvägsnätet och bidra till ännu tillförlitligare resor för miljontals människor”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Systems. ”De här projekten är i linje med vår strategi Next Level att skapa organisk tillväxt genom hållbart värdeskapande för våra kunder och betjäna samhällen över hela världen.”

Järnvägen som drivs av Matterhorn Gotthard Railway ligger i hjärtat av Alperna och ansluter skid- och turistorter, inklusive Zermatt vid foten av Matterhorn, till Andermatt, en stad nära Gotthardpasset. Längs denna linje ska ABB installera en 132/11 kV station på en altitud av 1 346 m ö.h. för att säkra en tillförlitlig elförsörjning och stabil spänning.

ABB ska också bygga två 132/66/15/11 kV stationer för SBB i städerna Brig och Luins. Dessa ska ersätta tillfälliga mobila stationer och tillföra ytterligare överförings- och distributionskapacitet för viktiga järnvägsknutar som ansluter de nord-sydliga järnvägslinjerna Simplon och Lötschberg samt linjer för Matterhorn Gotthard Railway, såväl som linjen Geneve-Lausanne.

Som en del av det nyckelfärdiga kontraktet ska ABB konstruera, tillverka, leverera, installera och ta i drift tre stationer. Nyckelprodukter som ingår är gasisolerade ställverk, luftisolerade ställverk, traktionstransformatorer och hjälpkraftsutrustning. Alla tre stationerna ska dessutom utrustas med automations- samt övervaknings- och reläskyddsutrustning och telekommunikationssystem.

SBB fraktar mer än 360 miljoner passagerare och runt 50 miljoner ton gods varje år på sammanlagt 3 198 kilometer järnvägsräls, medan Matterhorn Gotthard Railway har runt 2,5 miljoner passagerare och 100 000 ton gods på totalt 144 kilometer räls med en höjdskillnad på 3 300 meter.

För första gången i historien transporterade SBB mer än en miljon kunder per dag 2013. För 2014 var siffran 1 180 000, vilket var 3,7 procent mer än året innan. Antalet passagerarkilometer steg med 2,6 procent till 18,2 miljarder 2014.

ABB har ett antal produkter och lösningar inom kraft och automation för järnvägsindustrin och en omfattande global installerad bas. Ökande miljöhänsyn, snabb urbanisering, behovet att transportera fler människor och mer frakt allt snabbare samt de volatila bränslepriserna gör järnvägssektorn till en strategisk marknad för ABB.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Switzerland: Tel. 41 43 317 6568