ABB-studie visar att robotbearbetning ökar produktiviteten vid elektroniktillverkning med 33 %, vilket ger en avkastning på 1 200 %

• ABB Robotics och Porsche Consultings rapport lyfter fram hur automationsteknologi kan ge viktiga fördelar som produktivitet, flexibilitet och hållbarhet vid elektroniktillverkning
  • Trots att lösningarna för robotautomation har blivit billigare har elektronikindustrin varit sen med att ta till sig smarta fabriksteknologier
  • Robotbearbetningslösningar kan leda till avsevärda förbättringar av produktionskapacitet och kvalitet med lägre kostnader och mindre spill

En ny rapport som tagits fram av ABB och Porsche Consulting beskriver hur ytbehandlingstillämpningar med robotautomation kan förbättra produktiviteten och lönsamheten inom elektroniktillverkning. Rapporten ”Capitalize surface finishing with technology empowered robotic solutions” uppmuntrar tillverkarna att ta till sig de senaste rönen inom robotbearbetning för att öka sin produktionskapacitet och hållbarhet genom mindre spill och lägre kostnader.

”Den tuffa konkurrensen hör, tillsammans med låga vinstmarginaler, till de mest kritiska utmaningarna som tillverkare av konsumentelektronik ställs inför idag”, säger Craig McDonnell, Managing Director Business Line Industries, ABB Robotics. ”Med snabba framsteg inom produktdesign och en växande efterfrågan hos kunderna har tillverkarna tryck på sig att minimera produktionskostnaderna samtidigt som kapaciteten ökas. Genom att dra nytta av avancerade robotprogramvaror och digitala teknologier kan EMS-företagen (electronics manufacturing service, tjänster inom elektronisk tillverkning) potentiellt omvandla sin produktivitet med 33 procent eller ännu mer, samtidigt som deras hållbarhet stärks tack vare minimering av spillet.”

Enligt en annan branschövergripande undersökning1av Porsche Consulting med 48 högre chefer inom elektronikindustrin, inklusive CEO och COO, är produktivitet, pålitlighet, flexibilitet, hållbarhet samt attraktionskraft för personal de fem viktigaste målen som ligger till grund för företagens satsningar att optimera sina produktionsnätverk. Resultatet visar att även om 96 procent av företagen har påbörjat sin omställning till smarta fabriker för att uppnå dessa mål, är det bara åtta procent av organisationerna i undersökningen som har förverkligat förväntningarna till fullo. Det beror på en begränsad syn som fokuserar på automatiseringen av fysiska processer.

”Globala EMS-företag står inför en rad olika utmaningar, från störningar i försörjningskedjan och brist på utbildad arbetskraft till ett behov av flexiblare processer och pressen att kunna uppvisa större cirkularitet i verksamheten”, säger Juntian Dong, Partner, chef för Industrial Goods, Porsche Consulting China. ”Digitalisering och automation – inklusive användning av robotteknologier – är inte avgörande enbart för att förbättra produktivitet, pålitlighet, flexibilitet och hållbarhet utan är också viktiga drivkrafter vid utvecklingen av smarta fabriker.”

Rapporten lyfter fram användningen av robotslipning och -polering vid modern elektroniktillverkning, där tekniken används till att maximera finishen hos konsumentprodukter som smarttelefoner. Det förklarar hur ytbehandlingen av robotar ofta äventyras av komplicerade programmeringsverktyg som används offline samt tillhörande problem. Avvikelser kan också uppträda när virtuell robotkod överförs till fysisk kod, vilket leder till defekter som kräver tidsödande manuella finjusteringar för att korrigera dem, i synnerhet vad gäller 3D-geometri. Från operativt och kommersiellt perspektiv leder utmaningarna till högre konstruktionskostnader för elektroniktillverkarna samt att man i hög grad förlitar sig på expertresurser, får minskad produktavkastning och ökad avfallsmängd.

I rapporten förklaras hur dessa hinder löses av ABB Machining PowerPac, som ingår i ABB:s marknadsledande svit RobotStudio med programmeringsverktyg offline. Med Machining PowerPac kan man automatiskt generera CAD-banekoder, vilken ger en exakt representation av faktiska komponentytor och eliminerar den tidsödande traditionella punkt-för-punkt driftsättningsprocessen.

I rapporten används resultaten från en studie av historiska projektprogram till att visa på vilka förbättringar Machining PowerPac kan leverera. Det innefattar avsevärda minskningar av den tid som krävs för att generera en robotbana – från fyra timmar till tre minuter – och förbättringar i robotens cykeltid med upp till 33 procent, vilket innebär att fler komponenter kan produceras med samma utrustning.

Andra punkter innefattar potentiella besparingar av 8 000 prototyper tack vare minskade kosmetiska skador från brister i bandesignen, vilket motsvarar 2,37 ton aluminiumlegeringar. Dessa förbättringar av tid, kvalitet och produktivitet har, tillsammans med ytterligare besparingar i material och energi, möjliggjort att investeringar som gjorts i Machining PowerPac ofta betalat sig på tre månader med en beräknad avkastning på investerat kapital på över 1 200 procent på 18 månaders sikt.

Rapporten är tillgänglig utan kostnad här https://campaign-ra.abb.com/l/961042/2024-08-15/5slwcy

Läs mer om ytbehandlingar här https://new.abb.com/products/robotics/campaigns/technology-empowered-surface-finishing

Referenser:

Källa: Porsche Consulting. Utdrag ur White Paper Smart Factory. High tech, higher challenge? | Porsche Consulting (porsche-consulting.com).

1: Undersökning av Porsche Consulting baserat på intervjuer med 48 högre chefer, inklusive CEO och COO, inom branscher som flygindustri, konsumentvaror, industrivaror, bilindustrin och biovetenskap. 73 procent av de företag som ingick har fler än 10 000 anställda där 67 procent har minst 10 fabriker och 68 procent har intäkter på över 1 miljarder dollar.

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder.go.abb/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 24 september 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson