ABB Sveriges vd Johan Söderström föreslås bli ny styrelseordförande i Teknikföretagen

2015-02-02 – Teknikföretagens valnämnd föreslår att Teknikföretagen i samband sin stämma torsdagen den 7 maj 2015 väljer Johan Söderström, vd för ABB Sverige, till ny styrelseordförande.

Samtidigt föreslås Jonas Wiström, vd och koncernchef i ÅF, utses till ny vice ordförande.

Nuvarande ordförande Johan Ekesiöö, lämnade under 2014 sina operativa uppdrag inom medlemsföretaget IBM och väljer därför att i samband med stämman lämna Teknikföretagens styrelse.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

I Sverige har ABB cirka 9 200 medarbetare och finns på 30 orter. Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 300 medarbetare, Ludvika med cirka 2 800 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

Bild på Johan Söderström bifogas. Fotograf: Jonas Bilberg.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef