ABB Sveriges vd tilldelas medalj från H.M. Konungen

Johan Söderström hedras för ”betydande insatser inom svenskt näringsliv”

Johan Söderström, vd för ABB Sverige, fick idag motta H.M. Konungens medalj, 12:e storleken i Serafimerordens band, för betydande insatser inom svenskt näringsliv. Detta skedde under en ceremoni på Stockholms slott där Hans Majestät Konungen personligen, i närvaro av Hennes Majestät Drottningen, överlämnade medaljer till de belönade.

H.M. Konungens medalj, tidigare kallad Hovmedaljen, från 1800-talets förra hälft förlänas för särskilda förtjänster, samt för förtjänstfullt arbete inom Kungl. Hovstaterna.

”Jag är mycket hedrad och glad över att förlänas med medalj och utmärkelse. Det här är en laginsats där vi tillsammans med kollegor i ABB Sverige och globalt samverkar med andra för att lyfta utvecklingen framåt för landet. I Sverige har vi ett unikt samarbete mellan små och stora företag, akademin, forskningsinstitut, myndigheter, städer och politiker. Det bidrar starkt till det svenska näringslivets konkurrenskraft", säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

”Det är en mycket stor ära för Johan Söderström och ABB med förläningen av Konungens medalj. Vi är oerhört stolta över att Johans arbete har blivit uppmärksammat av Hans Majestät”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Under Johans starka ledarskap har ABB utvecklats fantastiskt bra i Sverige och han har spelat en mycket viktig roll i det ökande samarbetet mellan akademi och industri till fördel för svensk industri och ABB. På ABB:s vägnar vill jag framföra mina varmaste gratulationer för denna välförtjänta utmärkelse och jag ser fram emot vårt fortsatta samarbete under lång tid framåt.”

Johan Söderström har arbetat på ABB i mer än 30 år i ledande befattningar på olika nivåer och sedan 2011 är han vd för ABB Sverige. Han har även varit ordförande i Teknikföretagen samt är styrelseledamot i Svenskt Näringsliv och ledamot av IVA.

Johan Söderström har också under åren inom ABB jobbat målmedvetet för att främja relationer mellan universitet och industri. För det har han tidigare belönats med guldmedalj för industrisamverkan, både från KTH och Mälardalens högskola. Johan Söderström är även hedersdoktor vid Uppsala universitet och Linköpings universitet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com