ABB tar allt större plats i Almedalen

Den 3-10 juli är det dags för årets Almedalsvecka på Gotland, Sveriges största politiska mötesplats. Det är tredje året i rad som ABB deltar och i år är företaget representerat i hela nio seminarier och debatter.

2011-06-20 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, är i år representerat i seminarier och paneldebatter som arrangeras av en rad olika aktörer, däribland Vattenfall, Vinnova, Fortum, Handelskammaren, Teknikföretagen och Power Circle.

Det övergripande temat för ABB:s deltagande är ”Välkommen till det hållbara samhället” och ämnen som kommer att diskuteras är bland annat: När blir det kul att vara elkund? Smarta elnät – är visionen på väg att bli verklighet? Att göra Sverige klimatneutralt 2050 – vilken politik krävs?

”Vi ser Almedalsveckan som en given plats för oss att stärka våra relationer med politiker, myndigheter och andra påverkare. Vi vill visa att vi med vår kompetens och teknik kan göra skillnad och bidra till ett mer hållbart samhälle, och att det i många fall även krävs politiska beslut för att de tekniska lösningarna ska nå full effekt”, säger Suzanne Lagerholm, informationsdirektör för ABB Sverige.

ABB finns även på plats under hela veckan vid Visbys kaj där de tillsammans med bland annat Jämtkraft berättar om projektet Green Highway – en framtida fossilbränslefri transportkorridor mellan Sundsvall och Trondheim. ABB:s bidrag i projektet är framförallt produkter och lösningar för laddning av elbilar – det vill säga framtidens mackar. I anslutning till kajen kommer även ASEA:s ellastbil (ELIS) från 1941 att visas upp av Motorhistoriska riksförbundet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Sverige
Suzanne Lagerholm