ABB tar hem en kabelorder från Statoil till världens största gasplattform

Växelströmskabel på havsbotten ska ge kraftförsörjning till drift- och säkerhetssystemen på Troll A plattformen.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd uppskattningsvis 25 miljoner dollar på leverans av sjökablar för växelström till Statoils gasplattform Troll A i Nordsjön, cirka 70 kilometer utanför Norges västkust. Ordern bokades i det fjärde kvartalet 2011.

Projektet omfattar leverans av 69 kilometer 3-ledarkabel med integrerad optofiber, kabeltillbehör och kabelskarvning. Kablarna kommer att leverera ren och energieffektiv elkraft till drift och säkerhetssystemen på plattformen. Leveransen från ABB:s fabrik i Karlskrona är planerad till våren 2014.

ABB är en av världens ledande tillverkare av högspänningskabel, med omfattande kunskap och erfarenhet inom en stor mängd applikationer, bland annat anslutning av havsbaserad vindkraft, kraftlänkar till olje- och gasplattformar och sammankoppling av kraftnät via sjökabel.

Tillkännagivandet efterföljer en order på 270 miljoner dollar som meddelades i oktober förra året omfattande leverans och installation av kompressordrivsystrem, HVDC-omriktare och likströmkablar. Djuphavsplattformen Troll A är den högsta betongkonstruktionen som någonsin har transporterats av människan.

”Expansionen inom olja och gas fortätter att ge ABB intressanta utmaningar och möjligheter. Vi är glada över att Statoil har valt ABB som partner för detta kabelkontrakt”, säger Martin Gross, chef för divisionen Power Systems i Sverige. ”Vi har stor erfarenhet av sjökablar inom både växelström och likström inom områden såsom havsbaserade vindkraftparker, flytande plattformar inom olja och gas och gränsöverskridande transmissionslänkar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Systems:                                                          ABB Sverige:
Hans Holmström, platschef ABB:s kabelfabrik Karlskrona        Christine Gunnarsson, Presschef
Tel. 0455-556 01                                                                   Tel: 021-32 32 32
hans.a.holmstrom@se.abb.com                                             press@se.abb.com