ABB tar hem en order värd 56 miljoner dollar från en indisk ståltillverkare

Kraft- och automationslösningar för att leverera strömökning i stål- och
el-produktion

2007-01-09 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda omkring 56 miljoner dollar för kraft- och automationsutrustning för att hjälpa den indiska ståltillverkaren JSW Group att öka sin produktion.

ABB levererar en rad kraft- och automationslösningar för 2x300 megawatt (MW) kraftgenererings-anläggningar i Bellary i staten Karnataka och för anläggningar lokaliserade vid Vasind nära Mumbai och Salem i Tamil Nadu. De omfattar ”electrical balance of plant” (eBoP) - teknik för att förbättra prestanda och tillförlitligheten i kraftleveransen för Bellary-anläggningen.

JSW siktar på att öka sin stålkapacitet till 6,8 miljoner ton per år från 3,8 miljoner.

”Tillförlitliga kraftleveranser är väsentliga för att tåla ett sådant steg i tillväxten,” säger Peter Leupp, chef för division Power Systems. ”Vi är stolta över vår långa relation med JSW och glada över att kunna underlätta produktiviteten och effektiviteten vid JSW:s anläggningar.”

ABB kommer att leverera kraftprodukter och system omfattande utrustning för transformatorstation, transformatorer och ett hanteringssystem för el-nätverk baserat på ”Supervisory Control and Data Acquisition” (SCADA)-teknik. Kontraktet omfattar såväl skydds- och kontrollsystem som mellanspännings- och lågspänningsställverk. Orderna bokades i fjärde kvartalet 2006.

ABB:s kraftlösningar kommer att garantera att behoven vid JSW:s stålverk uppfylls och möjliggör att överskotts-el matas in i nätet på 400 kilovolt genom att använda den senaste kontroll- och övervakningsutrustningen för att hjälpa till att hantera distributionsnätverket. Dessutom kommer ABB att leverera toppmodern processautomation för stålverk inklusive styrning av plåtverket för att garantera energieffektivisering och tillförlitlighet genom hela produktionskedjan. Projektet kommer att slutföras i faser och vara klart i mitten på 2008.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 107 000 medarbetare.

Media Relations:
ABB Corporate Communications, Zurich