ABB tar hem en rekordorder värd 350 miljoner dollar för en kabel som förbinder Storbritannien och Nederländerna

HVDC-teknik stabiliserar kraftleveranser och ökar handelskapaciteten

2007-05-22 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tagit hem sin största kabelorder någonsin för en högspänningsförbindelse mellan kraftnäten i Storbritannien och Nederländerna.

Kontraktet, värt 350 miljoner dollar, har skrivits med National Grid i Storbritannien och det statligt ägda TenneT i Nederländerna. Den 260 kilometer långa BritNed-länken kommer att möjliggöra energihandel mellan de två länderna och öka tillförlitligheten av el-leveranser till båda länderna.

”BritNed är ytterligare ett steg mot ett integrerat elnät i Europa,” säger Peter Leupp, global chef för division Power Systems. ”Vi är stolta över att ännu en gång få visa att vi har tekniken som behövs för att modernisera det europeiska nätet, stabilisera leveranserna och öka kapaciteten.”

Enligt kontraktsvillkoren kommer ABB i Karlskrona att leverera sjökablarna och landkablarna till länken för högspänd likström (HVDC). Systemet kommer att ha en total kapacitet på 1 000 megawatt (MW) och kommer att tas i drift under 2010.

”Vi är mycket stolta över att ha fått förtroendet att leverera kraftkablarna till BritNed-projektet,” säger Hans-Åke Jönsson, platschef för kabelverksamheten i Karlskrona. ”Det är vår största kabelorder någonsin och den betyder mycket för den fortsatta utvecklingen av Karlskrona-verksamheten.”

HVDC-tekniken används för att transportera elkraft över långa distanser med låga förluster genom användning av kablar under land eller under vatten. Kraftflödet kan kontrolleras exakt och tekniken förhindrar även att störningar sprids, vilket ger betydande bidrag till stabiliteten av det europeiska nätet.

ABB var först med tekniken på 1950-talet när företaget byggde världens första kommersiella HVDC-länk i Sverige. ABB är fortfarande världsledande inom HVDC-tekniken och har levererat mer än hälften av världens HVDC-projekt och står för en installerad överföringskapacitet av mer än 45 000 MW.

ABB:s HVDC-projekt omfattar världens längsta kraftlänk under jord i Australien och världens längsta förbindelse under vatten, NorNed-projektet mellan Norge och Nederländerna, som är under byggnad.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 109 000 medarbetare.
Bild finns tillgänglig på www.abb.com/news