ABB tar hem gruvorder värd 11 miljoner dollar från Xstrata Copper i Australien

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har nyligen tagit hem en order värd 11 miljoner dollar avseende en komplett gruvspelslösning för Xstrata Coppers guld- och koppargruva Ernest Henry Mining (EHM) i nordvästra Queensland, Australien. Gruvspelet ska installeras i en lave och kommer att transportera malm från EHM:s nya underjordiska gruva och därmed spela en nyckelroll för verksamhetens långsiktiga framtid genom att förlänga gruvans livslängd med 12 år. Ordern bokades i första kvartalet 2011.

”ABB tog hem projektet tack vare vår unika position som totalleverantör av kompletta gruvspelssystem inklusive både mekanisk och elektrisk utrustning. ABB har stark expertis inom gruvindustrin, inte minst i Västerås har ABB spetskompetens inom gruvspelsområde", säger Andreas Malmport, chef för ABB:s svenska gruvenhet. "ABB levererade det första kompletta gruvspelet till Boliden 1937. Sedan dess har ABB levererat mer än 600 gruvspel över 30 länder; vår gruvspelskonstruktion har satt standard inom industrin i fråga om säkerhet samt energi- och kostnadseffektivitet".

ABB ska konstruera, leverera och driftsätta all elektrisk och mekanisk utrustning till ett nytt lavmonterat gruvspel. Med en hastighet av 16 meter per sekund ska gruvspelet frakta 1 020 ton malm per timme från 950 meters djup upp till markytan. Gruvspelet ska drivas av en 5 000 kW synkronmotor som i sin tur drivs av ABB:s högteknologiska drivsystem ACS 6000 som reglerar vridmoment och hastighet för effektiva malmtransporter med mindre möjliga belastning av det matande elnätet.

I ABB:s ansvar ingår också att konstruera och leverera malmskiparna som förses med inspektionsplattformar samt inbrytningsskivor och skiptömningssystem. Det fullt integrerade och automatiserade gruvspelssystemet inkluderar ABB:s System 800xA AC800M industrial controller som styr och övervakar hela systemet, från lastningstransportörerna nere i gruvan till malmupplaget vid markytan.

ABB:s förstklassiga tjänster för underhåll och livscykelsupport hade också betydelse för valet av leverantör eftersom tillförlitlighet och driftsäkerhet är kritiska faktorer i all gruvverksamhet, både säkerhetsmässigt och ekonomiskt. Gruvspel är en av de mest verksamhetskritiska utrustningarna vid underjordisk gruvdrift, med högsta krav på tillförlitlighet och säkerhet eftersom ett potentiellt haveri kan få katastrofala följder.

Leveransen planeras vara genomförd andra halvåret 2012.

Xstrata Copper har sitt huvudkontor i Brisbane och ingår som en av råvaruproducenterna i den stora globala gruvkoncernen Xstrata plc. Xstrata Copper är världens fjärde största kopparproducent med en produktion år 2010 av koppar till katoder och koncentrat på mer än 913 000 ton.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Process Automation                                           ABB Sverige:
Andreas Malmport, Affärsområdeschef                           Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-34 03 16                                                         Tel: 021-32 32 32
andreas.malmport@se.abb.com                                    press@se.abb.com