ABB tar hem gruvorder värd 18 miljoner dollar i Australien

Komplett el och automationslösning från ABB ska optimera energieffektivitet och prestanda hos sex bandtransportörer vid Australiens största underjordiska gruvprojekt

2010-09-20 – ABB har tagit hem en order värd 18 miljoner dollar från Newcrest Mining avseende en komplett el- och automationslösning till sex underjordiska bandtransportörer för malmuppfordring vid företagets guld- och koppargruva Cadia East i sydöstra Australien.

Newcrest Mining är ett ledande internationellt guldgruvbolag. Företaget är Australiens största guldproducent och ett av världens tio största guldgruveföretag.

När Cadia East är färdigbyggd 2013 blir det Australiens största underjordiska gruva.

ABB:s leverans omfattar ett högteknologiskt styrsystem som ska optimera prestanda, driftsäkerhet, energieffektivitet och operativ flexibilitet hos bandtransportörerna över hela dess brukbarhetstid. ABB ska konstruera, bygga och leverera ett komplett elkraftssystem med moduluppbyggda ställverksrum, transformatorer, 33 kV gasisolerade RMU-ställverk, vattenkylningssystem, lågspänningsställverk och ett bandtransportör styrsystem (MCCP) som ska hantera ABB:s ACS 6000 multidrivsystem och motorer. Leverans planeras ske första kvartalet 2011.

ABB:s globala ingenjörsresurser och gruvindustriexpertis, kombinerat med vår beprövade teknik, skapar ett tekniskt starkt och energieffektivt system som kommer att optimera prestandan över gruvans hela produktiva livstid”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation.

Malmkroppen i Cadia East utgör en av världens största guldfyndigheter med en total mineralreserv på 2 347 miljoner ton malm, innehållande 33,2 miljoner ounces guld och 6,59 miljoner ton koppar. Gruvan väntas vara i drift under minst 30 år.

ABB:s division Process Automation tillhandahåller integrerade automationslösningar för styrning och övervakning, anläggningsoptimering samt industrispecifika applikationskunskaper och tjänster för att hjälpa processindustrikunder över hela världen att förbättra energieffektiviteten och tillgodose affärskritiska behov inom områdena operativ lönsamhet, kapitalproduktivitet, riskhantering och globalt ansvarstagande. ABB:s kunder återfinns bland annat inom olje- och gas- samt kraftindustrin, kemisk industri, läkemedelsindustri, massa- och pappers-, metall-, mineral- samt cementindustri, marin industri och turboladdare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

ABB Sverige:

Christine Gunnarsson, Presschef