ABB tar hem gruvorder värd 47 miljoner dollar i Chile

Automations- och kraftteknik från ABB ska maximera energieffektiviteten i Codelcos nya, öppna koppargruva

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 47 miljoner dollar från Corporacion Nacional del Cobre de Chile (Codelco), världens största kopparproducent, på leverans av direktdrivna, dvs växelfria kvarnar (GMD) och elektriska system, som ska öka produktiviteten och sänka energianvändningen i en ny gruva i norra Chile.

Codelcos omfattande investering inkluderar en ny öppen koppargruva och anrikningsverk, som väntas producera 170 000 ton koppar per år. Produktionen vid gruvan, Mina Ministro Hales, planeras starta 2013 och den kommer att ligga 6 kilometer norr om Calama, på 3 000 meters höjd i Atacamaöknen.

ABB:s GMD-system för malmkrossning är mer driftsäkra och energieffektiva än konventionella system, med högre produktivitet som resultat. Projektet omfattar tre GMD-system, varav ett för 12 MW och två för 8,9 MW. Dessutom 220 kV gasisolerade ställverk och tre kontainerbyggda rum för att rymma 23 kV gasisolerade ställverk samt hjälpsystem och krafttransformatorer, såväl som konstruktionstjänster, installation och utbildning.

”Vårt heltäckande erbjudande inom automation och elinfrastruktur, i kombination med vår industrispecifika expertis, hjälper våra kunder att bygga en stark grund för energieffektivitet, driftsäkerhet och produktivitet”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”ABB var pionjär i utvecklingen av GMD-tekniken som hjälper gruvföretag att möta utmaningarna i sin produktion.”

Världens första direktdrivna kvarn levererades av ABB 1969. Den är fortfarande i drift och levererar hög prestanda i fråga om kostnadseffektivitet, energieffektivitet och dokumenterad, långsiktig driftsäkerhet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt