ABB tar hem gruvspelsorder värd 10 miljoner dollar till Zaryagruvan i Ukraina

Det avancerade gruvspelet kommer att hjälpa Zaryagruvan, Kryvyi Rih (Krivoj Rog):s järnmalmskombinat att öka produktiviteten och samtidigt sänka energiförbrukningen. ABB:s enhet Mining i Västerås är huvudansvariga för kontraktet.

2013-04-25 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order för leverans av ett gruvspelssystem till Zaryagruvan, Kryvyi Rih järnmalmskombinat (Kryvbaszalizrudkom JSC) i Ukraina. Spelet kommer att lyfta malm i skippar med 50 tons nyttolast med 12 meter per sekund från 1717 meters djup.

Det kompletta gruvspelssystemet består av mekanisk utrustning försedd med hydrauliskt skivbromssystem, drivsystem med två 3 700 kW synkronmotorer, frekvensomriktare typ ACS6000 SD, transformatorer, mellan- och lågspänningsställverk, styr- och övervakningssystem, schaktsignalsystem, styrpulpet och kombinerad PC-baserad operatör- och programmeringsstation. Utrustningen ersätter ett gruvspel med komplett mekanisk och elektrisk utrustning från ABB som framgångsrikt varit i drift sedan installationen 1960.

”Vi är stolta över att ha blivit vald som leverantör. Detta mycket tack vare ABB:s tidigare leverans av gruvspel till denna kund där ABB har levt upp till kundens förväntningar när det gäller produktivitet, säkerhet och service”, säger Andreas Malmport, chef för Mining på ABB i Sverige. ”ABB, som den enda kompletta gruvspelsleverantören, både inom mekaniska och elektriska delar, kommer att leverera ett optimerat gruvspelsystem som bidrar till att öka produktiviteten och minska energiförbrukningen hos Zaryagruvan.”

"Detta är inte första gången vi på Kryvyi Rih har valt modern ABB-utrustning", säger Feodor Karamanits, Styrelseordförande i JSC Kryvbaszalizrudkom. “Redan 2010 började gruvan använda ett driv-, styr- och övervakningssystem med skivbromsar som levererades av ABB för gruvspelet i Leningruvan. ”Utrustningen gjorde det möjligt att öka såväl nyttolast som uppfordringshastighet”.

Det nya gruvspelet från ABB kommer att möjliggöra för Kryvyi Rih att öka produktiviteten, minska tid och kostnader för underhåll, minska energiförbrukningen samt förbättra energieffektiviteten per ton uppfordrad järnmalm.

ABB i Sverige är huvudleverantör för projektet och ansvarig för tillverkning och leverans av utrustningen. Projektet kommer att engagera ABB:s lokala ingenjörer och service centra i Ukraina samt dess ukrainska partner.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Process Automation                                             ABB Sverige:
Andreas Malmport, Chef för Mining Sverige                    Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-34 03 16                                                             Tel: 021-32 32 32
andreas.malmport@se.abb.com                                      press@se.abb.com