ABB tar hem HVDC-order värd 50 miljoner dollar i Moçambique

Renovering ska stärka tillförlitligheten och underlätta export av förnybar energi från Moçambique till Sydafrika. Leveranser från ABB i Ludvika.

2012-09-24 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 50 miljoner dollar från Hidroeléctrica de Cahora Bassa, S.A. (HCB) på uppgradering av HVDC-omriktarstationen Songo i Moçambique.

Omriktarstationen med tillhörande högspänningsutrustning utgör en nyckelkomponent i den 1 417 kilometer långa HVDC-länken på 1 920 megwatt som transporterar ren vattenkraft från kraftverket Cahora Bassa i Moçambique till Sydafrika, där den största delen idag kommer från koleldade värmekraftverk.

I renoveringsprojektet ska en mängd nyckelutrustning bytas ut, såsom krafttransformatorer och glättningsreaktorer. Projektet kommer att bidra till förbättrad tillgång på elkraft och ökad nättillförlitlighet, vilket ska hjälpa HCB att leva upp till sitt kraftexportavtal (Power Purchase Agreement) med Sydafrikas ledande energiföretag Eskom. Export av förnybar energi till Sydafrika är en viktig inkomstkälla för Moçambique.

Som en del av det nyckelfärdiga projektet ska ABB också tillhandahålla och installera avledare och mätutrustning. Driftsättningen kommer att genomföras i två steg, där högspänningsutrustningen tas i drift 2013 och transformatorerna ett år senare. Från ABB i Ludvika levereras krafttransformatorer, avledare och mätutrustning.

”Songo-länken stödjer integreringen av förnybar energi och bidrar till att tillgodose den ökande efterfrågan på el. Vi är glada att få bidra till utvecklingen av kraftinfrastruktur i regionen”, säger Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige. ”Det här projektet understryker också vår fortsatta satsning på tillväxt av serviceverksamheten.”

ABB är en ledande leverantör av kraftinfrastruktur i Afrika. Enligt Internationella energirådet (IEA) kommer elkonsumtionen i regionen att fördubblas mellan 2005 och 2040. ABB har mer än 5 000 anställda i Afrika och räknar med minst dubbelt så hög tillväxttakt som BNP under perioden 2011-2015 till följd av tillväxt inom kraftindustrin, gruvindustrin, olje- och gasindustrin samt byggsektorn.

ABB utvecklade HVDC-tekniken för närmare 60 år sedan och har omfattande erfarenhet av både nyinstallationer och uppgraderingar. ABB är alltjämt världsledande inom denna mycket effektiva kraftöverföringsteknik, med mer än 70 HVDC-projekt i drift runt om i världen med en sammanlagd kapacitet av mer än 60 000 megawatt. Det här är ABB:s sextonde uppgraderingsprojekt sedan 1990.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Power Systems:                                                              ABB Sverige:
Olof Heyman                                                                            Christine Gunnarsson, presschef
Enhetschef, HVDC                                                                    Tel. 021-32 32 32
Tel: 0240-78 24 70                                                                    press@se.abb.com
olof.heyman@se.abb.com