ABB tar hem HVDC-order värd 75 miljoner dollar i Nordamerika

Uppgradering säkrar framtida effektivitet och tillförlitlighet i viktig flerterminalslänkmellan Kanada och USA

2013-12-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 75 miljoner dollar på uppgradering av tre omriktarstationer för högspänd likström (HVDC). Beställningen kommer från kraftbolaget Hydro-Québec i östra Kanada och National Grid, kraftbolaget i New England, USA.

HVDC-länken som är en multiterminal och går mellan Québec och New England togs i drift 1990-1992 som den första i sitt slag i världen. ABB ska nu byta ut de 20 år gamla kontroll- och övervakningssystemen till den senaste versionen av MACH, för HVDC-utrustning.

Länken har en total överföringskapacitet på 2 000 megawatt (MW) och sträcker sig mer än 1 500 kilometer från vattenkraftverket La Grande II, i närheten av James Bay i östra Kanada, via strömriktarstationen Nicolet på St-Lawrenceflodens södra strand, ned till Sandy Pond, nära Boston i Massachusetts, USA.

”ABB utvecklade HVDC-tekniken och vi fortsätter att vara teknikledande genom innovation”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Det här projektet stärker ABB:s fokus och åtagande för att stödja våra kunder genom hela livscykeln av de produkter och system vi levererar. Det understryker också vårt fokus på att öka serviceverksamheten.”

Projektet omfattar också uppgradering av två stationer där länken växlar mellan luftlinje och kabel samt en systemkopia av ett kontroll- och övervakningssystem till ett testcenter i Kanada. Stationerna planeras att tas i drift stegvis och projektet ska vara slutfört 2016.

ABB:s system MACH är världens mest använda kontroll- och övervakningssystem för HVDC- och FACTS-anläggningar, med över 1 100 sådana system i drift runt om i världen.

”Uppgraderingen av omriktarstationerna kommer att öka effektiviteten och tillförlitligheten i denna betydande HVDC-länk”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Systems. ”Den kommer också att bidra till säkrare elförsörjning i regionen.”

ABB var först med att utveckla teknik för överföring av högspänd likström (HVDC) för närmare 60 år sedan. Företaget har genomfört runt 90 HVDC-projekt med en total effekt av mer än 95 000 MW, motsvarande runt hälften av hela den globala installerade basen. ABB är fortsatt världsledande inom HVDC-innovation och har en unik ställning på marknaden med egen tillverkning av krafthalvledare, strömriktare och högspänningskabel, nyckelkomponenterna i HVDC-system.

ABB har en betydande erfarenhet av att uppgradera HVCD-system runt om i världen. Detta är ABB:s 20:e stora uppgraderingsprojekt och 14:e uppgraderingsprojekt vad gäller övervakningssystem sedan 1990.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi