ABB tar hem kraftorder i Algeriet värda 42 miljoner dollar

Kraftstationer ska stärka distributionsnätet och möta det växande behovet av el

2011-06-20 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda 42 miljoner dollar från Sonelgaz (Socièté Nationale de l'Electricité et du Gaz), det ledande energiföretaget i Algeriet. ABB ska bygga tre nya och uppgradera fyra befintliga transformatorstationer i landets norra region.

En av de nya kraftstationerna ska svara för elförsörjningen till en fabrik för solpaneler som byggs nära huvudstaden Alger, medan två nya krafttransformatorer i en befintlig station ska bidra till att öka dess kapacitet till det dubbla. Som en del av det nyckelfärdiga projektet ska ABB ansvara för konstruktion, tillverkning och leverans, inklusive byggnadsarbeten och driftsättning av stationerna. Projektet väntas vara slutfört 2013.

”De nya kraftstationerna och uppgraderingarna kommer att stärka distributionskapaciteten väsentligt och bidra till att tillgodose det ökande behovet av el till industrier och hushåll i landet”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Den aktuella tekniken kommer också att bidra till en förbättrad nättillförlitlighet och kraftstabilitet i regionen.”

Produkter som ingår i projektet är bland annat krafttransformatorer, luft- och gasisolerade ställverk för hög- och mellanspänning, mättransformatorer, avledare samt system för reservkraft och telekommunikation. ABB ska också installera system för stationsautomation som uppfyller kommunikationsstandarden IEC 61850 och har den senaste tekniken för skydds- och övervakningssystem.

Transformatorstationer gör att överföring och distribution av elektricitet sker effektivt. I transformatorstationer ingår också produkter som skyddar och övervakar kraftflödet. ABB är världsledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer på spänningsnivåer upp till 1 100 kV.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi