ABB tar hem kraftorder i Kuwait värda 160 miljoner dollar

Transformatorstationer ska stödja utvecklingen av kraftinfrastruktur i Kuwait

2014-02-25 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått order värda runt 160 miljoner dollar från Ministry of Electricity and Water (MEW), i Kuwait, på transformatorstationer som ska bidra till att stärka landets elnät och stödja den växande infrastrukturen. Beställningarna bokades i fjärde kvartalet 2013.

Kuwait har råoljereserver överstigande 104 miljarder fat. Det är den fjärde största i världen, motsvarande cirka 10 procent av den totala globala reserven. Som ett resultat är oljeindustrin den största bidragsgivaren till landets ekonomi, med en andel av BNP på nära 50 procent. Regeringen gör betydande investeringar i syfte att stärka kraftinfrastrukturen för att stödja den planerade expansionen av råoljeproduktionen från nuvarande runt 2,9 miljoner fat per dag till 4 miljoner fat år 2020. Transformatorstationerna ska stärka utbyggnaden av oljefälten i den norra regionen Rawdatain och stödja Kuwaits långsiktiga vision att positionera sig som ett regionalt nav för handel och affärer.

”Behovet att bygga upp en tillförlitlig och effektiv kraftinfrastruktur i regioner som Mellanöstern är en viktig drivkraft för tillväxt för ABB”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”ABB har starka meriter i Kuwait och vi är glada att få fortsätta stödja landets tillväxt och utveckling med hjälp av vår globala teknik och ingenjörsexpertis kombinerat med vår starka lokala närvaro.”

Beställningarna avser nyckelfärdiga projekt i den norra regionen Rawdatain och omfattar konstruktion, leverans, uppförande och idriftsättning av två 300/132 kilovolt (kV) GIS-stationer (gasisolerade ställverk) samt utbyggnad av tre befintliga 132 kV GIS-stationer. Nyckelprodukter i projektet är gasisolerade ställverk för hög- och mellanspänning, transformatorer, styr- och övervakningsutrustning, shuntreaktorer och kablar. Projekten planeras vara slutförda under 2016.

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade transformatorstationer, såväl som hybridstationer, för spänningsnivåer upp till 1 100 kV. Dessa stationer bidrar till effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elektricitet med minsta möjliga miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella verksamheter samt sektorer som järnväg, urbana transportsystem och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi