ABB tar hem kraftorder i Nordeuropa värda 580 miljoner dollar

ABB i Ludvika och Karlskrona tar hem kraftöverföringsorder. Ny överföringslänk ska stärka integreringen av energimarknaderna i Baltikum med Norden.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 580 miljoner dollar från Svenska Kraftnät och LITGRID turtas AB i Litauen på en ny kraftlänk mellan Norden och Baltikum.

ABB ska leverera ett HVDC-system (överföring med högspänd likström) bestående av två omriktarstationer samt kabel för överföring av 700 MW kraft med minimala förluster över ett avstånd av mer än 400 kilometer.

”Den nya HVDC Light-baserade kraftlänken kommer att öka kapaciteten, underlätta elhandel mellan regionerna, stärka nättillförlitligheten och bidra till säkrare elförsörjning i båda ändar”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems.

ABB ska konstruera, bygga, leverera och driftsätta två 700 MW, ±300 kV omriktarstationer baserade på ABB:s teknik HVDC Light. Den ena stationen ska placeras i Nybro, Sverige, och den andra i Klaipeda, Litauen. I ordern ingår också leverans och installation av två 300 kV sjökablar på vardera 400 kilometer samt anslutande 300 kV markkabel i Sverige och Litauen.

"Nordbalt den största ordern ABB fått under de senaste 20 åren från hemmamarknaden. HVDC Light och modern kabelteknik är bra lösningar för att köpa och sälja el mellan länder och möjliggör också en ökad användning av förnybara energikällor”,  säger Sten Jakobsson, vd ABB Sverige.

Systemet innefattar specialfunktioner såsom ett aktivt växelspänningsstöd som bidrar till högre nätstabilitet samt ”black-start” som ger snabbare återuppkoppling av elnätet efter ett strömavbrott. Systemet är förberett för att integreras i ett framtida europeiskt likspänningsnät, enligt de koncept som diskuteras runt om i hela världen.

Projektet kommer att få finansiellt EU-stöd och planeras att vara slutfört i slutet av 2015. Kraftförbindelsen Estlink, som ABB levererade 2006, var den första länken som byggdes för att koppla ihop de nordiska och baltiska energimarknaderna.

HVDC Light erbjuder flera miljöfördelar, såsom neutrala elektromagnetiska fält, oljefria kablar och kompakta omriktarstationer. Tekniken är idealisk för att ansluta avlägsna energikällor såsom förnybara energislag till elnätet samt för att överbrygga långa avstånd och nätbegränsningar samtidigt som nättillförlitlighet och minimala elförluster säkerställs.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

ABB Sverige:

Christine Gunnarsson, Presschef