ABB tar hem kraftorder värd 100 miljoner dollar för att stärka transmissionssnätet i Kina

2015-04-09 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd över 100 miljoner dollar på leverans av HVDC-transformatorer och komponenter inklusive genomföringar och högspänningsbrytare till den ultrahögspända DC-länken Lingzhou–Shaoxing i Kina. Länken blir det sjunde UHVDC-systemet för 800 kV i Kina, med uppgift att leverera mer elektricitet över långa avstånd med mindre förluster från avlägsna kraftanläggningar i inlandet till växande urbana områden. Ordern bokades i första kvartalet 2015.

Den 1 700 kilometer långa UHVDC-länken Lingzhou-Shaoxing (LingShao) med en spänning på +/- 800 kilovolt (kV) ska transportera 8 000 megawatt (MW) effekt från Lingzhou i nordvästra Ningxia-regionen till Shaoxing i den östra Zhejiang-provinsen.

Länken blir världens första som kopplar ihop 750 kV växelström till 800 kV likström, en innovation som höjer effektiviteten och kapaciteten i ultrahögspända överföringssystem över långa avstånd, vilket är nödvändigt för Kinas växande ekonomi. Produkterna som ingår i ABB:s leverans beräknas tas i drift 2016.

Kina har områden med stor elförbrukning i de östra regionerna medan landets energiresurser finns i väst och nordväst. De stora avstånden och ökad efterfrågan under de senaste tio åren har tvingat landet att öka sin transmissionskapacitet och därmed möjliggöra kraftleveranser från nyare, effektivare värmekraftverk, som ligger närmare energifyndigheterna, och samtidigt minska föroreningarna runt städerna.

”Teknik för ultrahöga spänningar gör det möjligt att överföra större mängd elkraft över längre avstånd med minimala förluster och utan att kompromissa med tillförlitligheten”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Den här innovativa lösningen kommer att möjliggöra världens första 750 kV AC till UHVDC-anslutning och bidra till att minska miljöpåverkan för alla som bor i städerna.”

ABB ska leverera HVDC-transformatorer och komponenter för 800 kV UHVDC. Dessa transformatorer är baserade på innovativ teknik som för första gången ansluter ett 750 kV AC-kraftnät som samlar in elektricitet från en mängd olika kraftanläggningar till ett 800 kV UHVDC-system. Transformatorer och brytare kommer från ABB i Ludvika.

Den senaste utvecklingen har gjort det möjligt att öka överföringskapaciteten i UHVDC-länkar till helt nya nivåer, vilket har flyttat flaskhalsen från den transporterande UHVDC-sidan till den genererande AC-sidan.

ABB har lyckats överkomma denna utmaning genom sina nya transformatorer för UHVDC som klarar att förse HVDC-systemet med elektricitet från ett AC-nät på 750 kV, istället för som tidigare 500 kV. Att höja AC-spänningen innan den omvandlas till likström ger en ytterligare betydande fördel genom att det minskar förlusterna i det uppsamlande AC-nätet.

HVDC-transformatorer spelar en viktig roll inom HVDC-överföring genom att fungera som länken mellan DC-länken och AC-nätet. På senare år har ABB utvecklat och framgångsrikt testat HVDC-transformatorer för 1 100 kV och därvid adresserat utmaningar såsom storlek, elektrisk hållfasthet, termiska prestanda och genomföringar.

ABB erbjuder ett komplett utbud av kraft- och distributionstransformatorer konstruerade för tillförlitlighet, hållbarhet och effektivitet. UHVDC är en vidareutveckling av HVDC-tekniken som ABB utvecklade för snart 60 år sedan och representerar det största framsteget inom överföringskapacitet och effektivitet på mer än två decennier.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef