ABB tar hem kraftorder värd 16 miljoner dollar för att stödja stålindustri i Irak

Transformatorstationer och SVC-lösningar ska bidra till säker elförsörjning av nytt stålverk. FACTS-teknik från ABB i Västerås och leveranser från ABB i Ludvika.

2012-05-07 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 16 miljoner dollar från Mass Global Investment Company för uppförande av en transformatorstation och ett SVC Light®-system som ska ge kraftförsörjning till ett nytt stålverk och smältverk i norra Irak. Ordern bokades i första kvartalet.

Stålverket kommer att ha en årlig kapacitet av 1 000 000 ton valsämne (billets). Dess ugnskapacitet kommer att vara 120 ton, med metallskrot som insatsvara. Anläggningens valsverk kommer att kunna producera 650 000 ton stålstång årligen från billets.

ABB ska konstruera, tillverka, leverera och driftsätta projektet, inklusive bygg- och anläggningsarbetet. Den nyckelfärdiga leveransen omfattar 132 och 36 kV ställverk med frånskiljande brytare, skydds- och övervakningssystem och transformatorer. Projektet ska enligt plan vara slutfört 2013.

”Den här leveransen kommer att öka överföringskapaciteten och tillgodose stålverkets behov av elkraft samt stärka nättillförlitligheten i regionen. Det kommer också att bidra till att förbättra kvaliteten i eltillförseln och effektivisera tillverkningsprocessen”, säger Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige.

ABB:s innovativa, kompakta och energieffektiva frånskiljande brytare integrerar frånskiljarfunktionen i brytaren och undanröjer därmed behovet av två separata konventionella brytare. Detta minskar utrymmeskravet och underhållsbehovet.

Transformatorstationen ska också utrustas med tekniken SVC Light för reaktiv effektkompensering. SVC Light är en del av ABB:s FACTS-teknik (flexible alternating current transmission systems) som stärker kapaciteten, tillförlitligheten och flexibiliteten i system för kraftöverföring och kraftdistribution samt ökar produktiviteten och elkvaliteten. Teknikens starkt dynamiska reaktionsförmåga gör den idealisk för tillämpningar inom metallbearbetning, där den bidrar till ökad effektivitet i produktionen genom att minimera smälttiden samt att reducera flimmer från stålverket till kraftnätet.

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luftisolerade, gasisolerade och hybridvarianter av transformatorstationer för spänningsnivåer upp till 1 100 kilovolt. Dessa transformatorstationer bidrar till effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elkraft med låg miljöpåverkan för energibolag, industrier och kommersiella verksamheter såväl som kunder inom järnväg, kollektivtrafik och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

ABB Power Systems                                                        ABB Sverige
Thomas Torstensson                                                          Christine Gunnarsson, presschef
Tel: 021- 328021                                                                Tel. 021-32 32 32
thomas.torstensson@se.abb.com                                       press@se.abb.com