ABB tar hem kraftorder värd 30 miljoner dollar till stålkomplex i Algeriet

2015-09-21 – Order bekräftar ABB:s fokus på Afrika enligt strategin Next Level.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 30 miljoner dollar på ett nytt 400 kilovolts (kV) ställverk som ska kraftsätta ett nytt stålverkskomplex i Algeriets nordöstra provins Jijel. Den nya stationen för kraftöverföring och distribution ska anslutas till det statliga elnätet för att skapa en tillförlitlig elförsörjning av den nya stålproduktionen.

Stålverket, the Bellara Steel Complex, som ägs och drivs av Algerian-Qatari-Steel (AQS), ska bidra till att minska Algeriets beroende av stålimport, vilken för närvarande uppskattas till 3 miljoner ton per år. När första fasen är färdig och i drift får anläggningen en kapacitet att producera runt 2 miljoner ton armeringsstål och trådstål per år för att tillgodose den lokala efterfrågan.

”ABB:s teknik och kompetens i systemintegration kommer att säkerställa en kvalitativ och tillförlitlig elförsörjning av stålkomplexet och därigenom bidra till högre produktion med lägre elförbrukning såväl som elförluster”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Systems. ”Detta projekt är ytterligare ett exempel på vår framgångsrika bearbetning av tillväxtmarknader och vårt fokus på Afrika, i enlighet med vår strategi Next Level.”

ABB:s uppdrag omfattar konstruktion, leverans, installation och idriftsättnng av det luftisolerade ställverket (AIS). Nyckelprodukter i leveransen är hög- och mellanspänningsställverk, krafttransformatorer och ett SCADA-system (supervisory control and data acquisition).

ABB ska också leverera IEC 61850-anpassade automations-, styr- skydds- och telekommunikationssystem för att underlätta lokal och fjärrstyrd övervakning och kontroll av ställverksutrustningen. Detta är ytterligare ett exempel på ABB-teknik som bygger på och utnyttjar the Internet of Things, Services and People (ITSaP).

Därutöver ska ABB leverera och sätta i drift två tyristorstyrda shuntkompensatorer (SVC) som ska minimera störningar och förluster i elnätet orsakade av stålverkets elektriska ljusbågsugnar för smältning av stålskrot. Genom att höja och stabilisera spänningen bidrar SVC-anläggningarna till högre verkningsgrad i ugnarna, vilket förkortar smältningstiden och ökar produktionen med upp till 20 procent, samtidigt som elförbrukningen och elförlusterna minskar. Shuntkompensatorerna levereras av ABB:s enhet FACTS i Västerås.

ABB är världens ledande leverantör av luftisolerade, gasisolerade och hybridvarianter av ställverk för spänningsnivåer upp till 1 100 kilovolt. Dessa ställverk bidrar till effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elkraft med låg miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella verksamheter såväl som kunder inom järnväg, kollektivtrafik och förnybar energi.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Group Media Relations:
Michael Schiendorfer, Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Switzerland: Tel.  41 43 317 7111