ABB tar hem kraftorder värd 34 miljoner dollar i Italien

Gasisolerat ställverk för högspänning bidrar till kraftförbindelse mellan Italien och Frankrike

2010-07-15 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, ska förse italienska Terna SpA med högspänningsutrustning till transformatorstationen Piossasco som ska byggas i Turin, Italien, för ett värde av 34 miljoner dollar. Ordern bokades i andra kvartalet.

ABB ska leverera en mängd innovativa högspänningsprodukter, inklusive utrymmesbesparande gasisolerade inomhusställverk på 420 kV och 245 kV samt ett lättinstallerat hybridställverk utomhus på 145 kV. ABB ska också tillhandahålla transformatorstationens övervaknings- och kontrollsystem.

ABB är en pionjär inom GIS-teknik (gasisolerade ställverk), som sparar utrymme med upp till 70 procent jämfört med konventionell AIS-teknik (luftisolerade ställverk). Tack vare sitt kompakta format är GIS enklare att installera i städer och på andra platser med begränsat utrymmet, samtidigt som den kraftfulla konstruktionen förbättrar systemtillförlitlighet och effektivitet samt garanterar säker drift med minimala underhållsbehov i tuffa miljöer.

”Nationsöverskridande kraftförbindelser kommer att fortsätta att spela en viktig roll när länder går samman om kraftresurser och strävar efter att tillhandahålla pålitlig elkraft med minimal miljöpåverkan”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Produkter och tekniska lösningar i teknikens framkant såsom GIS, bidrar till att säkerställa tillförlitliga och effektiva nät”

ABB erbjuder ett brett sortiment av högspänningsutrustning för upp till 1 100 kV, inklusive luft- och gasisolerade ställverk, hybridlösningar, instrumenttransformatorer, kraftkondensatorer och avledare som bidrar till att förbättra tillförlitlighet, effektivitet och kraftkvalitet samt minskad miljöpåverkan.

Terna SpA är Italiens främsta ägare och operatör av landets nät för högspänd kraftöverföring, med ansvar för ett kraftnät omfattande mer än 62 000 kilometer kraftledningar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsföretag. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Media Relations:
Wolfram Eberhardt, Thomas Schmidt,