ABB tar hem kraftorder värd 400 miljoner dollar i Kuwait

Transformatorstationer ska stärka transmissionsnät och hjälpa till att möta ökande efterfrågan

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd cirka 400 miljoner dollar från Kuwaits el- och vattenministerium för att leverera tre nya transformatorstationer som ska förbättra landets transmissionsnät.

ABB ska konstruera, leverera, installera, testa och idriftsätta transformatorstationerna som kommer att öka överföringsspänningen från 300 kilovolt (kV) till 400 kV. Den högre spänningen kommer att hjälpa till att stärka nätets tillförlitlighet och öka dess kapacitet för att möta den ökande efterfrågan på elektricitet.

Nyckelkomponenterna omfattar gasisolerade ställverk, 12 stora transformatorer (400 kV, 765 MVA), reservsystem för lågspänning samt skydds- och kontrollutrustning till nätet. Projektet beräknas vara slutfört 2011.

”Vår teknik och vår globala närvaro möjliggör expansion och förstärkning av kraftinfrastruktur världen över”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Dessa transformatorstationer kommer att förstärka transmissionsnätet och höja kapaciteten i Kuwait för att hjälpa till att möta regionens växande efterfrågan, öka energieffektiviteten och förbättra kvaliteten på elkraften.”

Genom att öka spänningen gör man det möjligt att sammankoppla Kuwaits nät med angränsande GCC-länder (Gulf Cooperation Council) som redan idag använder 400 kV. Kuwaits första transformatorstation på denna spänningsnivå byggdes också av ABB som en del av GCC:s initiativ att sammanlänka gulfstaterna.

Transformatorstationer underlättar effektiv överföring och distribution av elektricitet och inkluderar utrustning för skydd och kontroll av elkraft. ABB har levererat ungefär 10 000 transformatorstationer på spänningsnivåer upp till 800 kV världen över.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.