ABB tar hem kraftorder värd 50 miljoner dollar till nytt stålverk i Vietnam

Transformatorstationer ska säkerställa kraftförsörjning till ny stor industrianläggning

2012-10-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 50 miljoner dollar från Formosa Plastic Group of Taiwan på fyra transformatorstationer av typen GIS (gasisolerade ställverk) som ska kraftsätta ett nytt stålverkskomplex som är under uppförande av dotterbolaget Hung Nghiep Formosa Hà Thĩn Steel Corporation, i Vietnam. Ordern bokades i tredje kvartalet.

Den nya kraftinfrastrukturen från ABB ska betjäna den första fasen av det nya stålkomplexet som byggs 400 kilometer sydost om Hanoi i den ekonomiska zonen Vung Ang i provinsen Hà Thĩn, i centrala Vietnam. Den totalt 3 300 hektar stora anläggningen kommer att omfatta fyra stålugnar med en sammanlagd årlig produktionskapacitet på 15 miljoner ton, ett 1 600 megawatts värmekraftverk och en djuphavshamn, Son Duong, med en årlig kapacitet av 30 miljoner ton in- och utgående frakt.

I projektets första fas ska två smältugnar byggas, var och en med en kapacitet av 4 300 m3. Stålverket ska producera varmvalsad tunnplåt och högteknologisk stålstång för att tillgodose industrins ökande efterfrågan på dessa produkter. Etableringen ska samtidigt stödja den samhällsekonomiska utvecklingen i regionen med flera tusen arbetstillfällen.

”Transformatorstationerna ska stärka kraftöverföringskapaciteten och förbättra kvaliteten och tillförlitligheten i kritiska processer och samtidigt säkerställa hög produktivitet i det nya stålverket”, säger Brice Koch, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vi ska tillvarata vår avancerade teknik, starka projektledningskompetens och breda erfarenhet för att genomföra det här stora projektet och bidra till infrastrukturen i Vietnam.”

ABB ska ansvara för konstruktion, tillverkning, leverans, installation och driftsättning av transformatorstationerna. I projektet ingår nyckelteknik som gasisolerade hög- och mellanspänningsställverk och transformatorer, SCADA-system, telekommunikationsutrustning och system för stationsautomation samt skydds- och övervakningsutrustning enligt den globala standarden IEC 61850 för att möjliggöra fjärrstyrning och fjärrövervakning av kraftutrustningen. Projektet ska enligt plan vara genomfört 2014.

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade samt hybridvarianter av transformatorstationer för spänningsnivåer på upp till 1 100 kilovolt. Dessa stationer underlättar effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elektricitet med låg miljöpåverkan för energibolag, industrier och kommersiella verksamheter såväl som kunder inom järnväg, kollektivtrafik och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi