ABB tar hem kraftorder värd 53 miljoner dollar till Saudiarabiens största universitet

Transformatorstation ska tillgodose det ökande elbehovet och stödja utbyggnaden av universitetet i Najran.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 53 miljoner dollar från Narjan University, Saudiarabiens största utbildningsinstans, avseende en transformatorstation som ska bidra till säker elförsörjning till universitetet. Ordern bokades i fjärde kvartalet 2010.

ABB ska ansvara för konstruktion, leverans, installation och driftsättning av en 380 kV transformatorstation med kapacitet att distribuera elkraft på 132 kV och 13,8 kV. Det nyckelfärdiga projektet inkluderar såväl byggnadsarbete och hjälpsystem som gasisolerade ställverk (GIS), transformatorer, skyddsutrustning och stationsautomation.

”Den här installationen ska bidra till att tillgodose det växande behovet av el och stödja utbyggnaden av Najran-universitetet”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”ABB:s kompakta GIS-teknik kommer att säkerställa tillförlitlig elförsörjning samtidigt som det kräver minimalt utrymme.”

Universitetet ligger i staden Najran, i södra Saudiarabien. Det grundades 2006 och täcker en yta av 18 miljoner m2. Hela komplexet kommer att rymma två universitetsområden med sammanlagt 25 olika college och 45 000 studenter. Det kommer också att omfatta administrativa byggnader, en medicinskt center, ett forskningscenter, idrottsanläggningar, fakultetsbyggnader samt bostäder för personal och studenter.

Transformatorstationer utgör nyckelteknik i kraftnät. Deras uppgift är att omvandla spänningsnivåer och underlätta en effektiv överföring och distribution av elkraft. I transformatorstationerna ingår också utrustning som skyddar och övervakar kraftflödet. ABB är världsledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer, med över 10 000 installationer i drift världen över på spänningsnivåer upp till 1 100 kV.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

Media Relations:

Thomas Schmidt