ABB tar hem kraftorder värd 63 miljoner dollar i Saudiarabien

Uppgraderade transformatorstationer ska öka kapaciteten och stärka kraftnät

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 63 miljoner dollar från Saudiarabiens nationella transmissionsbolag, Saudi Electricity Company (SEC), för att uppgradera 15 transformatorstationer i landets östra och centrala provinser.

Transformatorstationerna är spridda över en yta på 1 000 km och är avsedda för spänningsnivåer mellan 13,8 kV och 230 kV. Projektet beräknas vara färdigställt 2011.

”Uppgraderingen ska hjälpa till att distribuera mer elkraft för att möta regionens ökade behov av el till industrier och hushåll. Uppgraderingen kommer också att stärka transmissions- och distributionsnätet samt förbättra dess effektivitet”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems.

ABB ska leverera en nyckelfärdig lösning inklusive konstruktion, utrustning, installation, provning och idrifttagning. Produkterna som ska levereras består av transformatorer, mellanspänningsställverk, skydds- och kontrollutrustning samt SCADA-lösningar (supervisory control and data acquisition) som ska möjliggöra bättre övervakning och kontroll av kraftsystemet.

Transformatorstationer är en nyckelkomponent i transmissions- och distributionsnätet som gör det lättare att omvandla spänningsnivåer och distribuera elkraft. ABB har en installerad bas på ungefär 10 000 transformatorstationer för olika nivåer upp till 800 kV världen över.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare