ABB tar hem kraftorder värda 55 miljoner dollar för att stärka elnät i Indien

Ställverk ska stärka kraftkapaciteten och elleveranserna i de östra delstaterna Bihar och Västbengalen

2014-12-03 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda 55 miljoner dollar på nya ställverk för kraftöverföring och distribution som ska stärka elförsörjningen i de indiska delstaterna Bihar och Västbengalen. Beställare är Bihar Grid Corporation Limited (BGCL) och West Bengal State Electricity Transmission Company Limited (WBSETCL).

De två delstaterna i östra Indien råkar ofta ut för påtagliga strömavbrott samtidigt som efterfrågan ökar till följd av tillväxt inom gruvindustri, jordbruk och urbanisering. Båda staterna har ambitiösa planer på att utöka sin elproduktionskapacitet, vilket i sin tur kräver kompletterande överföringsinfrastruktur.

Som en del av det nyckelfärdiga kontraktet i Bihar ska ABB konstruera, tillverka, installera och driftsätta 220/132/33 kV gasisolerade ställverk (GIS) på fyra platser. ABB:s kompakta GIS-teknik för högspänning tar upp till 70 procent mindre plats jämfört med konventionella luftisolerade ställverk (AIS). I leveransen ingår också utrustning som mellanspänningsställverk, avancerade övervaknings- och automationssystem som uppfyller IEC 61850 samt fiberoptiska telekommunikationssystem.

I Västbengalen ska ABB konstruera, tillverka, installera och driftsätta en 220/132/33 kV AIS-station som ska bidra till att tillgodose det växande elbehovet i regionen Sadaipur. Andra ABB-produkter i leveransen är system för stationsautomation som uppfyller IEC 61850, PLCC-enheter (power-line communication carriers) och fiberoptiska telekommunikationssystem.

”ABB fortsätter att stödja utvecklingen av Indiens kraftinfrastruktur, såsom vi gjort i decennier”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vår spetsteknik och oöverträffade globala erfarenhet kommer att bidra till tillförlitlig och effektiv kraftöverföring som stöd för ekonomisk och social utveckling i regionen.”

ABB är världens ledande leverantör av luft- och gasisolerade ställverk och hybridstationer med spänningsnivåer upp till 1 100 kV. Dessa ställverk bidrar till effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elkraft med minimal miljöpåverkan.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi