ABB tar hem kraftorder värda 93 miljoner dollar i Saudiarabien

Sex nya transformatorstationer ska öka kapaciteten och förbättra tillförlitligheten i elnätet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget har tagit hem order värda 93 miljoner dollar på sex nya transformatorstationer för Saudi Electricity Company, Saudiarabiens statliga energibolag med ansvar för kraftöverföring och distribution. Beställningarna bokades i fjärde kvartalet 2010.

ABB ska konstruera, leverera, installera och driftsätta de sex 110/13,8 kV transformatorstationerna som enligt plan stå färdiga 2012. ABB ska också leverera annan viktig kraftutrustning såsom gasisolerade ställverk, mellanspänningsprodukter, transformatorer samt system för nätskydd och hjälpsystem för lågspänning.

Varje transformatorstation ska dessutom utrustas med den senaste generationen av automationssystem samt kontroll- och skyddslösningar i enlighet med IEC 61850, den internationella kommunikationsstandarden som säkerställer kompatibilitet och öppen kommunikation mellan transformatorstationer och andra installationer i elnätet.

”Dessa transformatorstationer kommer att stärka kraftkapaciteten och hjälpa till att tillgodose det ökande behovet av el i regionen”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”De kommer också att förbättra tillförlitligheten och effektiviteten i elnätet.”

Transformatorstationer är nyckelinstallationer i kraftnät, som omvandlar spänningsnivåer och underlättar effektiv överföring och distribution av elektricitet. De inkluderar utrustning som skyddar och styr kraftflödet. ABB är världens ledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer med mer än 10 000 installationer över hela världen, som täcker spänningsnivåer på upp till 1 100 kV.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

Media Relations:

Thomas Schmidt,