ABB tar hem marina order värda mer än 23 miljoner dollar till 14 containerfartyg

System för återvinning av spillvärme ska öka verkningsgraden hos containerfartygen med upp till 4 procent

2013-11-15 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem två order i tredje kvartalet på system för återvinning av spillvärme, som vart och ett drivs av en kraftturbingenerator, till 14 nya containerfartyg av typen 8 800 TEU (twenty-foot equivalent unit).

De första sju TEU-fartygen (efterföljare till panamax-fartygen) ska byggas vid Dalian Shipbuilding Industry Co. Ltd. (DSIC) och de andra sju vid New Times Shipbuilding Co. Ltd. Beställare är China International Marine Containers Group Co. och Mediterranean Shipping Co. S.A (MSC). När fartygen har levererats 2015 och 2016 ska de enligt ett långsiktigt charterkontrakt opereras av MSC, som är ett av världens största containerfartygsrederier.

Användningen av värmeåtervinningssystem för att öka energieffektiviteten ombord på fartyg blir allt populärare som ett sätt att minska bränslekostnaderna. I marina framdrivningssystem går runt 50 procent eller mer av energin från bränslet förlorat i spillvärme när energin omvandlas till mekaniskt arbete av huvudmotorn. Genom att komplettera fartygets framdrivningsanläggning med ett värmeåtervinningssystem kan upp till 4 procent av den förlorade bränsleenergin återvinnas och omvandlas till elektricitet. Ökad energieffektivitet minskar också koldioxidutsläppen i förhållande till motorns mekaniska uteffekt.

ABB:s leverans omfattar kraftturbiner med styrventiler, växelströmsgeneratorer, växellåda och dynamiska kompensatorer. I paketet ingår också två av den senaste generationens turboladdare. Systemen får en effekt av 1,65 megawatt (MW).

”Vi är glada att våra kunder har valt ABB:s innovativa lösning för sin containerfartygsflotta”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för divisionen Process Automation. ”Detta belyser ABB:s såväl som våra kunders åtagande att arbeta för en effektivare och mer ekonomisk fartygsdrift och samtidigt förbättra deras miljöprestanda.”

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi