ABB tar hem olja- och gasorder värd 490 miljoner dollar

De flesta marknader förblir utmanande trots tredje stora ordern i första kvartalet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett kontrakt värt ungefär 490 miljoner dollar. Kontraktet är en del av olja- och gasprojektet El Merk i Algeriet.

Det är den tredje stora infrastrukturorder som ABB fått under de senaste två veckorna. ABB menar dock att de flesta av företagets marknader förblir utmanande.

Kontraktet från Groupement Berkine, ett algeriskt företag som ägs av Sonatrach och Anadarko, är en del av en plan att utveckla kolvätefyndigheter i El Merk-reservoaren i den Algeriska Saharaöknen. ABB leder ett konsortium för projektet med ett totalt värde på 650 miljoner dollar. En stor del av produktionen i anläggningarna beräknas påbörjas 2012.

“De nya installationerna kommer att hjälpa vår kund att förbättra utvinningen och nå sina produktionsmål”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Kontraktet understryker ABB:s förmåga att utföra komplexa projekt inom olje- och gasindustrin.”

Projektet omfattar främst konstruktion och installation av rörledningar, uppsamlingsstationer i fält, manifolders och rörledningar för gasdistribution samt anläggningar för att injicera vatten och gas. Rörledningsnätet ska sammankoppla olje- och gaskällor med förädlingsanläggningen, via 10 uppsamlingsstationer. Anläggningar för att injicera gas och vatten i källorna kommer att bidra till ökad utvinningsgrad.

Detta projekt kommer efter krafttransmissionsorder värda 400 miljoner dollar i Kuwait och 550 miljoner dollar på Irland som meddelats de senaste två veckorna. Trots den betydande ökningen av stora order – vilka alla bokats under första kvartalet 2009 – förblir marknadsförutsättningarna utmanande för företaget som helhet. Basorder sjunker, speciellt jämfört med förra årets rekordnivåer. Svängningarna när det gäller viktiga råvarupriser och valutakurser under det första kvartalet förväntas också ha en negativ effekt på EBIT jämfört med motsvarande period föregående år.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.

Om tolkningsfrågor uppstår gäller engelsk version av det här pressmeddelandet.