ABB tar hem olje- och gasorder i Kongo-Brazzaville värd 151 miljoner dollar

Projektet ”Zero flare” ska minska gasutsläpp och effektivisera kraftgenerering

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 151 miljoner dollar från energibolaget Eni Congo SA på att konstruera, bygga och driftsätta en ny anläggning för behandling av naturgas i Demokratiska republiken Kongo (Kongo-Brazzaville). Ordern bokades i första kvartalet.

Den nya anläggningen ska ligga vid det landbaserade oljefältet M’Boundi nära Atlantkusten och kommer att förse två kraftverk i närliggande Djeno med komprimerad naturgas för att driva turbinerna vid kraftverken.

Projektet är en del av Kongos program ”Zero flare” som har startats för att minska utsläppen från förbränning av överskottsbränsle och skapa effektivare användning av lokalt utvunnen energi. Naturgasöverskott som tidigare brändes upp till ingen nytta ska nu användas för att öka Kongos kraftgenerering betydligt och förse landet med en tillförlitlig energikälla för el. Överskottsgas ska återföras till reservoaren.

ABB ska tillhandahålla övergripande projektledning, ingenjörsteknik, upphandling, byggövervakning, driftsättning och uppstarttjänster, såväl som prestandatester av processerna för kompression och behandling av naturgasen. Anläggningen ska enligt plan vara färdig inom mindre än två år.

”Kontraktet betonar ABB:s kompetens att genomföra alla aspekter av komplexa projekt för olje- och gasindustrin”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Vårt erbjudande att hjälpa våra kunder att uppnå sina hållbarhetsmål och produktionsmål samtidigt, tillsammans med vårt framgångsrika samarbete med den här kunden sedan lång tid, hjälpte oss att vinna den här viktiga ordern.”

Under 2008 vann ABB kontraktet på att bygga en 320 MW kraftanläggning i Djeno. Anläggningen togs i drift 2010.

Eni Congo SA är ett dotterbolag till italienska Eni, ett integrerat energiföretag som verkar inom utveckling, produktion, transport, bearbetning och marknadsföring av olja och naturgas.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi