ABB tar hem olje- och gasorder i Norge värd 60 miljoner dollar

Integrerade kraft- och automationslösningar ska öka produktiviteten och energieffektiviteten vid offshoreproduktion i norra Norge

2010-03-26 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd över 60 miljoner dollar från Hyundai Heavy Industries på leverans av kraft- och automationsteknik till en offshoreplattform vid olje- och gasfältet Goliat utanför Norges norra kust. Goliatfältet utvecklas och drivs av Eni Norway. En flytande FPSO-plattform (floating production storage and offloading vessel), som för närvarande byggs i Sydkorea, ska utrustas med ett komplett paket av produkter och system för elektrifiering, automation, instrumentering och telekommunikation från ABB. ”Tillförlitliga kraft- och automationslösningar gör att våra olje- och gaskunder kan driva sin verksamhet på ett säkert, effektivt och hållbart sätt”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Som ett av de viktigaste projekten på senare tid på den norska kontinentalhyllan kommer Goliatfältet att ha tillgång till toppmodern teknik såväl som ABB:s mångåriga erfarenhet inom olje- och gasverksamhet i regionen.” ABB har mer än 50 års erfarenhet från olje- och gasprojekt från hela världen och har en stark närvaro i norra Norge, där företaget stödjer viktiga utvecklingsprojekt såsom naturgasprojektet Snøhvit. Goliat planeras starta sin oljeproduktion 2013. Gas från fältet kommer att ledas tillbaka in i olje- och gasreserven, för att förbättra utvinningsgraden, eller transporteras till naturgasanläggningen Snøhvit. Goliatfältet väntas producera olja under 15 till 20 års tid. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.