ABB tar hem order från E.ON Elnät på transformatorstation i Åtvidaberg

Kraftteknik från ABB förnyar viktig knutpunkt för E.ONs elleveranser i södra Östergötland

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order från E.ON Elnät på en nyckelfärdig transformatorstation i centrala Åtvidaberg. Anläggningen, som ska vara klar att ta i drift i slutet av 2012, har ett ordervärde på cirka 35 miljoner kronor.

”Stationen i Åtvidaberg är en mycket viktig knutpunkt för vårt nät i södra Östergötland. Genom den här investeringen kan vi möta både dagens och framtidens krav på tillgänglighet och säkerhet”, säger Martin Larsson, ansvarig projektledare inom E.ON Elnät.

Transformatorstationen ingår som en del i E.ON Elnäts pågående stationsförnyelse och den nya utomhusstationen ska ersätta en anläggning från 1960-talet som idag är i drift. Leveransen inkluderar bland annat projektering, konstruktion, mark- och byggnadsarbeten, 130/20/10 kV ställverk samt relä- och kontrollutrustning. Dessutom ingår linjearbeten för inkommande 130 kV-ledning i beställningen.

”Det är mycket inspirerande att återigen få förtroendet att bidra med vårt kunnande i moderniseringen av E.ON:s elnät. Den anläggningen vi ska leverera bygger på väl beprövad teknik med mycket hög driftsäkerhet”, säger Johan Lindblad, kundansvarig för E.ON inom ABB Svensk Försäljning.

Den nya transformatorstationen beräknas vara klar att ta i bruk i slutet av 2012. Därefter påbörjas rivning och skrotning av den intilliggande äldre anläggningen.

För projektering och konstruktion av transformatorstationen svarar ABB:s enhet Substations i Västerås. Högspänningsutrustningen levereras från ABB i Ludvika.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Johan Lindblad, kundansvarig säljare                         Christine Gunnarsson, Presschef
Svensk försäljning                                                    Tel: 021-32 32 32
Tel. 040-55 01 01                                                     press@se.abb.com
johan.lindblad@se.abb.com