ABB tar hem order i USA värd 36 miljoner dollar för att stärka elhandeln med Mexiko

HVDC-station ska stärka överföringskapaciteten mellan Texas och Mexiko och förbättra nättillförlitligheten. Leverans från ABB i Ludvika.

2012-12-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 36 miljoner dollar av Sharyland Utilities L.P. på leverans och installation av en omriktarstation för högspänd likström (HVDC-station) i Texas, USA.

Den 150 megawatt (MW) starka HVDC back-to-back-stationen ska byggas i Mission, Texas, där en identisk station levererades av ABB 2007. De två stationerna ingår i projektet Railroad DC Tie Expansion och ska arbeta parallellt för att uppnå en överföringskapacitet på upp till 300 MW. Detta ska öka överföringskapaciteten mellan Texas och Mexiko och säkra elförsörjningen.

”Tillgänglighet och säker elförsörjning är en av nyckelfaktorerna för ekonomisk tillväxt och HVDC är en beprövad teknik för att uppnå effektiv och tillförlitlig kraftöverföring”, säger Brice Koch, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vi är glada att samarbeta med Sharyland Utilities igen för att bygga den här viktiga länken för att stärka överföringskapaciteten och tillförlitligheten i elnätet.”

ABB ska konstruera, tillverka, leverera och installera omriktarstationen, inklusive högspänningsutrustning såsom krafttransformatorer och tyristorventiler. Allt levereras från ABB i Ludvika. Kylsystem kommer från ABB i Landskrona. Stationen ska enligt plan tas i drift 2014.

"ABB:s HVDC-lösning kommer att öka tillförseln av el i regionen och förbättra tillförlitligheten i elnätet" säger Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige. "Att Sharyland Utilities ännu en gång väljer att arbeta med ABB är ett fint bevis på bra samarbete"

”Effektökningen av vårt HVDC-system från 150 till 300 MW är ett viktigt projekt och vi är glada att få arbeta tillsammans med ABB igen”, säger Mark Caskey, Senior Vice President för Sharyland Utilities. ”Baserat på vår erfarenhet av ABB:s tekniska styrka och HVDC-kompetens från den inledande projektfasen var detta ett enkelt beslut.”

ABB var först med att utveckla teknik för överföring för högspänd likström, HVDC, för nästan 60 år sedan och har byggt upp en stor installerad bas med över 70 genomförda HVDC-projekt runt om i världen, med en total överföringskapacitet av mer än 60 000 MW.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Power Systems:                                             ABB Sverige
Olof Heyman                                                           Christine Gunnarsson, presschef
Enhetschef, HVDC                                                  Tel. 021-32 32 32
Tel. 0240-78 24 70                                                   press@se.abb.com