ABB tar hem order på drygt 50 miljoner dollar till kryssningsfartyg

Energieffektiva framdrivnings- och elsystem till de största kryssningsfartygen som byggts i Tyskland

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd mer än 50 miljoner dollar på leverans av el- och framdrivningssystem till två nästa generations kryssningsfartyg som ska byggas av Meyer Werft vid deras varv i Papenburg, Tyskland, på uppdrag av Norwegian Cruise Line. Ordern bokades i fjärde kvartalet.

Meyer Werft, grundat 1795, är känt för att bygga stora, sofistikerade kryssningsfartyg. Vart och ett av de nya fartygen är på 143 000 bruttoton och kommer att ta över 4 000 passagerare. Det gör dem till de två största kryssningsfartygen som någonsin har byggts i Tyskland.

ABB:s leverans ska bidra till maximal energieffektivitet, förbättrad manövrerbarhet och tillförlitlig kraftförsörjning av framdrivningssystemet samt svara för all elanvändning ombord.

”ABB:s heltäckande lösningar för våra kunder i den marina sektorn säkerställer tillförlitlig kraftförsörjning ombord, såväl som tekniskt avancerade framdrivningssystem som hjälper båtarna att navigera snabbt och säkert, med mindre bränsle”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Vår pålitliga och energieffektiva utrustning hjälper rederierna att minska bränsleförbrukningen och minska sin miljöpåverkan. Tekniken bidrar dessutom till ökad komfort och säkerhet för passagerarna.”

Beställningen omfattar system för kraftgenerering och eldistribution, propellermotorer och två 17,5 MW framdrivningssystem inklusive transformatorer, frekvensomriktare och Azipod® XO framdrivningsenheter. ABB:s energieffektiva system Azipod kräver mindre bränsle än traditionella system och ger bättre manövrerbarhet i alla olika driftförhållanden.

Med huvudkontor i USA har Norwegian Cruise Line en 44-årig historia av innovation inom kryssningsresor. Fartygen ska enligt plan levereras och driftsättas under våren 2013 respektive 2014.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöppåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt