ABB tar hem order på kraft-från-land till norsk gasplattform

Kraft-från-land ska bidra till säker och effektiv drift av två nya gaskompressorer på Troll A, 70 kilometer utanför Norges västkust. Leverans från ABB i Karlskrona.

2012-08-29 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order från Statoil på installation av högspänd sjökabel som ska förse gasplattformen Troll A, 70 kilometer utanför Norges kust, med elkraft från land.

Troll A är världens största cementgjutna djupvattensplattform, 473 meter hög och 1,2 miljoner ton tung. Det är den högsta byggnadskonstruktion som någonsin hittills har transporterats av människan. Plattformen har en produktionskapacitet på 120 miljoner kubikmeter per dag; den omfattar runt 40 procent av hela naturgasreserven på den norska kontinentalsockeln och är en viktig hörnsten i gasleveranserna till den europeiska kontinenten.

ABB:s kontrakt omfattar förstudier, kabeldragning och installation av 350 kilometer högspänningskabel för växelström (AC) och likström (DC) samt projektledning och tillhörande ingenjörstjänster. AC-kabeln ska ge kraftförsörjning till skydds- och automationssystemen ombord medan DC-kabeln ska förse två nya gaskompressorer med kraft. Med det här nya kontraktet uppgår ABB:s ordervärde i samband med de två nya kompressorerna på Troll A till 360 miljoner dollar.

När projektet är levererat kommer Troll A att vara utrustad med två HVDC Light-installationer från ABB som ger krafttillförsel från land till gaskompressorna ombord. Efterhand som olja och gas utvinns sjunker trycket i djuphavsreserven, varpå produktionen minskar om inte trycket hålls uppe med hjälp av gaskompression. Installationen av de två nya gaskompressorerna kommer att öka produktionskapaciteten och livslängden hos världens största gasplattform offshore.

Gaskompressorerna kräver tillförlitlig, konstant krafttillförsel för sin drift. ABB:s energi- och kostnadseffektiva elektriska drivsystem gör det möjligt att kraftsätta dessa med miljövänlig vattenkraft från elnätet i land. Det resulterar i stabilare och miljövänligare drift jämfört med krafttillförsel via konventionell kraftgenerering ombord.

”Tillförlitlig kraft från land kommer att bidra till säker och effektiv drift av gaskompressorerna ombord. Statoil har redan goda erfarenheter av liknande system sedan 2005 och vi är glada att valet av leverantör föll på oss igen”, säger Alexander Kara, platschef för ABB:s verksamhet i Karlskrona. ”Med det här kontraktet tar ABB ansvar för hela det elektriska drivsystemet eftersom kunden önskade en och samma leverantör för projektledning, konstruktion, installation och kabeldragning Denna order bekräftar vår förmåga att åta oss stora olje- och gasprojekt.”

Troll A invigde sin första lösning för kraft-från-land 2005 och det nya systemet kommer att vara i drift 2014. Båda systemen är baserade på ABB:s kompakta teknik HVDC Light som är idealisk för en effektiv kraftöverföring över långa avstånd. Den första ordern på denna teknik var till Troll A.

ABB är huvudleverantör till alla fem installationer av kraft-från-land på den norska kontintentalsockeln. Det nya kontraktet med Statoil bekräftar ABB:s starka ställning inom elektrifiering av offshoreutrustning.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Power Systems                                                                ABB Sverige
Magnus Holmberg                                                                      Pressavdelningen
Marknads- och försäljningschef, High Voltage Cables                    Tel. 021-32 32 32
Tel. 070-209 45 18                                                                      press@se.abb.com