ABB tar hem order på kraftlänk till havsbaserad vindkraft värd 1 miljard dollar

ABB i Västerås, Ludvika och Karlskrona tar hem den största kraftöverföringsordern i ABB:s historia. HVDC Light-länk ska ansluta vindkraftparker i Nordsjön till det tyska elnätet

2011-08-02 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 1 miljard dollar från den nederländska-tyska nätoperatören TenneT på en kraftlänk för överföring av högspänd likström (HVDC), som ska ansluta havsbaserad vindkraft i Nordsjön till elnätet på det tyska fastlandet.

Det är den största ordern på kraftöverföringsteknik i ABB:s historia och omfattar världens största havsbaserade HVDC-system på mer än 900 megawatt (MW). Systemet ska minimera överföringsförlusterna till mindre än 1 procent per strömriktarstation. När länken är fullt utbyggd kommer den att kunna leverera vindkraftsgenererad grön el till mer än 1,5 miljoner hushåll.

”Vi är mycket glada och hedrade över att ha blivit valda som leverantör till detta stora kraftprojekt. Det känns också bra att vår världsledande teknik bidrar till nyttjandet av förnybara energikällor och till en bättre miljö”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

ABB ska konstruera, bygga, leverera och installera plattformen ute till havs, de havs- och landbaserade strömriktarstationerna samt land- och sjökabelsystemen. ABB:s innovativa och miljövänliga överföringsteknik HVDC Light ska transportera elkraften från vindkraftparken Gode Wind II på 400 MW, såväl som andra vindkraftparker, till en havsbaserad strömriktarstation som sedan via 135 kilometer sjö- och landkabel överför elen till en landbaserad HVDC-station i Dörpen på den tyska kusten, där en strömriktarstation matar in elen i det tyska elnätet.

”Havsbaserad vindkraft växer fram alltmer som en storskalig källa för förnybar energi i Europa i syfte att bidra till att nå utsläppsmål och minska miljöpåverkan”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”ABB är unikt positionerat med egen tillverkning av strömriktarstationer, kabel och halvledare, huvudkomponenterna i HVDC-system, och företaget har gjort betydande investeringar i denna teknik.”

ABB:s teknik HVDC Light erbjuder fördelar för miljön såsom neutrala elektromagnetiska fält och kompakta strömriktarstationer. Tekniken är idealisk för att ansluta avlägsna, havsbaserade vindkraftparker till elnät på land och överbrygga problem med långa avstånd och nätbegränsningar, samtidigt som den säkerställer minimala överföringsförluster och effektiv drift. Kabelspänningen på 320 kilovolt blir den högsta som någonsin använts för HVDC-överföring med plastisolerad kabel.

Projektet beräknas tas i drift 2015 och väntas bidra till att undvika utsläpp av mer än tre miljoner ton koldioxid per år genom att fossila energikällor ersätts med vindkraft. Idag har Tyskland en installerad vindkraftsproduktion på mer än 27 gigawatt el, motsvarande runt åtta procent av landets elbehov. Planen är att dubbla siffran till 2020. Detta är ABB:s tredje order till havsbaserad vindkraft i Tyskland, efter ordern på 800 MW-länken DolWin1 förra året och det tidigare projektet BorWin1.

ABB tillhandahåller ett stort utbud av produkter, system och tjänster som möjliggör effektiv produktion och integrering av förnybar vindkraft i elnät samt tillförlitlig överföring och distribution.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef