ABB tar hem order på krafttransformatorer till Forsmark

Uppgradering ska bidra till säker kraftförsörjning och stabilt nät

2016-02-19 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 25 miljoner dollar från Forsmarks Kraftgrupp AB på fyra generatortransformatorer och fyra hjälpkraftsenheter. Transformatorerna ska levereras till Forsmarks kärnkraftverk 15 mil norr om Stockholm. Ordern bokades i fjärde kvartalet 2015.

"Vi är glada över att ABB och vår världsledande transformatorteknik har valts för denna uppgradering" säger Johan Söderström, Vd för ABB Sverige. "Transformatorerna säkerställer hög kapacitet och en säker kraftförsörjning."

ABB ska designa och tillverka de fyra 3-fas GSU-transformatorerna (generator step up) för 650 megavoltampere (MVA) och 415/21,5 kilovolt (kV) och de fyra 3-fas UAT-transformatorerna (unit auxiliary transformers) för 30/20/20 MVA och 21,5/6,8 kV. ”Vi är glada att få tillverka GSU-enheterna i Ludvika. Leveranserna startar 2017 och ska slutföras 2019”, säger Thomas Andersson, chef för verksamheten Transformers i Sverige. UAT-enheterna ska tillverkas i Finland.

Storlek och anslutningspunkter på de nya transformatorerna måste följa designen på de förra transformatorerna för att kunna ersätta dessa. Dimension är i det här fallet extra viktig för att säkerställa en effektiv installation så att tiden för driftuppehållet kan minimeras och kraftförsörjningen återupptas enligt plan.

”ABB:s gedigna tekniska expertis på området och vårt tidigare samarbete med leveranser av de befintliga transformatorerna vid Forsmark har varit en avgörande faktor för denna order”, säger Jörgen Söderberg, Account Manager för Forsmarks Kraftgrupp AB hos ABB.

Skälet till uppgraderingen är att de befintliga 550MVA transformatorerna, också de levererade av ABB, närmar sig slutet av sin tekniska livslängd samt att behovet av överföringskapacitet ökar. När installationen av de nya transformatorerna är klar kommer den ökade kapaciteten att tillgodose det växande kraftbehovet. Uppgraderingen bidrar också till att stärka stabiliteten i kraftnätet.

ABB erbjuder ett komplett utbud av kraft- och distributionstransformatorer designade för den tillförlitlighet, slitstyrka och effektivitet som applikationer inom energisektorn, industrin och kommersiella verksamheter kräver. ABB är en av världens ledande transformatortillverkare och vi erbjuder både oljefyllda transformatorer och torra transformatorer, såväl som tjänster inom komplett livstidsservice inklusive byte av delar och komponenter. Vår portfölj hjälper energiföretag och industrier att maximera avkastningen på sin transformatorutrustning genom garanterat hög driftsäkerhet, låga livscykelkostnader och optimerad prestanda, samtidigt med minskad miljöpåverkan.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. I Sverige har ABB cirka 8 800 medarbetare och finns på 30 orter.

Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 000 medarbetare, Ludvika med cirka
2 700 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef