ABB tar hem order på mer än 30 miljoner dollar till naturgasanläggning i Abu Dhabi

ABB-teknik ska bidra till ökad säkerhet och produktivitet i förädling av sur naturgas

2011-07-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd mer än 30 miljoner dollar från Saipem S.p.A och Samsung Engineering Co., Ltd på leverans av kraft- och automationsteknik till en naturgasanläggning i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten.

Anläggningen ligger vid ett naturgasfält 180 kilometer sydväst om Abu Dhabi city. Fältet har som mål att nå en daglig produktion av en miljard kubikfot sur naturgas. Abu Dhabi exploaterar för närvarande sina reserver av sur, eller svavelhaltig, naturgas i takt med att det inhemska behovet av elkraft ökar. Svavelinnehållet i naturgasen måste reduceras till acceptabla nivåer innan den kan användas.

ABB Italien och ABB Sydkorea ska leverera lågspänningsställverk, intelligenta motorstyrenheter och varvtalsreglerade drivsystem till projektet.

”Den här ordern är slutresultatet av ett framgångsrikt samarbete mellan olika lokala arbetsgrupper inom ABB enligt principen Ett ABB”, säger Tarak Mehta, chef för ABB:s division Low Voltage Products. ”ABB:s teknik för fjärrmanövrerade styrsystem har stor betydelse för att säkerställa funktionaliteten och integrationen av lågspänningsställverk i moderna produktionsanläggningar.”

Säker arbetsmiljö för personalen såväl som utrustningens driftssäkerhet är viktiga nyckelkriterier för den här anläggningen som bidrog till att avgöra denna order. ABB:s lågspänningsställverk MNS använder fjärrmanövrerade styrsystem såväl som multifunktionella skyddsreläer och sätter därmed ny standard för operativ säkerhet, tillförlitlighet och kvalitet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information om de tekniska termerna i pressmeddelandet, vänligen besök http://www.abb.com/glossary

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi