ABB tar hem order på transformatorstation för att stärka Brasiliens kraftinfrastruktur och stödja fotbolls-VM

Transformatorstation ska öka överföringskapaciteten och stärka nättillförlitligheten i Rio de Janeiro

2013-09-04 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 30 miljoner dollar på en ny inbyggd transformatorstation inne i Rio de Janeiro som ska leverera elkraft till den berömda fotbollsarenan Maracanã och intilliggande stadsdelar. Beställare är Furnas Centrais Elétricas S.A. Ordern bokades i andra kvartalet.

Maracanã var världens största fotbollsarena när den invigdes 1950 med plats för runt 200 000 åskådare. Den har genomgått en omfattande ombyggnad inför kommande fotbolls-VM och med en kapacitet av mer än 75 000 är det fortfarande Brasiliens största fotbollsarena. Sju matcher kommer att spelas här under fotbolls-VM 2014, inklusive finalen.

Brasilien bygger ut sin kraftkapacitet och stärker sin överförings- och distributionsinfrastruktur för att säkerställa att elnätet kan tillgodose behoven i en växande ekonomi såväl som under fotbolls-VM 2014 och OS 2016. Dessa idrottsevenemang väntas medföra en ökad belastning på elnätet när hundratusentals fotbollsfans och besökare anländer till de tolv städer som är värdar för evenemanget.

”Dessa kompakta transformatorstationer kommer att möjliggöra ökade kraftleveranser under de kommande globala idrottsevenemangen i Brasilien och stärker överföringsnätet för framtiden”, säger Brice Koch, chef för ABB:s division Power Systems. ”ABB har all teknik, erfarenhet och projektledningskapacitet som krävs för att stödja landet i dess ansträngningar att stärka sin kraftinfrastruktur.”

ABB ska konstruera, leverera, installera och driftsätta en ny inbyggd transformatorstation som ska ersätta en 40 år gammal station i Grajau, nära Maracanã-stadion. Tack vare den utrymmessnåla GIS-lösningen (gas-insulated switchgear) kan den nya, effektivare stationen byggas på samma plats som den befintliga.

Transformatorstationen kommer att kunna bryta en strömstyrka av 63 kiloampere, vilket är mer än någon annan GIS-station i Brasilien klarar, för att vid kortslutning kunna avgränsa fel och skydda elnätet. ABB kommer också att installera stationsautomation enligt IEC-61850 samt skydds- och kontrollsystem för att möjliggöra lokal såväl som fjärrmanövrerad styrning och övervakning av stationen.

Transformatorstationer är nyckelinstallationer i kraftnät, som omvandlar spänningsnivåer och bidrar till säker och effektiv överföring och distribution av elektricitet. De omfattar även utrustning som skyddar och styr kraftflödet. ABB är världens ledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer, såväl som hybridstationer, för spänningsnivåer upp till 1 100 kilovolt.

Furnas är ett dotterbolag till Centrais Elétricas Brasileiras (Eletrobras), Brasiliens största energibolag. Furnas genererar runt 10 procent av all elektricitet i Brasilien och äger mer än 20 000 kilometer kraftledningar såväl som 54 transformatorstationer.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi